register | account recovery | profile | help / abiinfo | search
show today's posts | mark all read
ukraina
tqhq.ee foorum : Modifitseerimine : Mootorid on lihtsalt mootorid  
Poster Message
partel
  
Mootorid on lihtsalt mootorid
Ühe kõige mainekama mootoriehitaja Reher-Morrrison (David Reher) artikkel erinevate mootorite ühiste joone kohta:

http://rehermorrison.com/tech-talk-83-engines-are-engines/

Tasuks ka elektroonikaajastul meelde tuletada, et põhiasjad siiski kehtivad:

http://rehermorrison.com/tech-talk-48-the-fundamental-things-apply/

Mitte, et ülejäänud artiklid ei vääriks lugemist...


____________________________
_
18.04.2013 at 16:00
madis
Mootorid on lihtsalt mootorid
Sellega seoses tekkis mõte et huvitav kui mitmel mootoriehitajal on sisediameetri mõõtekomplekt (nt 3 punkti mitutoyo) ? Raatsitakse raha kulutada või lastakse üle ?
21.04.2013 at 22:02
Raceboy
 
Mootorid on lihtsalt mootorid
quote:
madis: Sellega seoses tekkis mõte et huvitav kui mitmel mootoriehitajal on sisediameetri mõõtekomplekt (nt 3 punkti mitutoyo) ? Raatsitakse raha kulutada või lastakse üle ?


Mul isiklikku pole, aga tööandja võimaldab kasutada sellist ja kui peaks võimalus puuduma, siis on alati võimalik mõne puurimise/hoonimisega tegeleva tegelase juurde viia asi, kellel on.

____________________________
www.vems.ee
22.04.2013 at 10:25
vvt
  
Mootorid on lihtsalt mootorid
Tegelt on ju vana jutus ridade vahel selline lihtne tarkus, et ärge pingutage üle imeasjadega kui põhiasjad paigas pole.
Mulle vähemalt jäi silma üle ühe poste vaadates selline "attitude".
Piltlikult öedes on tööriistapoe mikromeetripark täiesti piisav, et amatöör toimiva asja saaks.
Torque plate on veel lausa kirsike koogi peal.
Aga miskid 3D värgid-särgid ehitajal, kes on võibolla 2-3 mootorit teinud ja seetõttu ei oma halli aimugi nt sobivast osade kooslusest - on üle pakkumine.
Sest kaotus sellest, et nt nukkvõll ja sisselase ei sobi hästi kokku saab olema igal juhul suurem kui sajandikuline eksimus kuskil silindris.

____________________________
Powered by BBB
Life begins @ 7500 rpm
22.04.2013 at 10:44
Olds
  
Mootorid on lihtsalt mootorid
quote:
madis: Sellega seoses tekkis mõte et huvitav kui mitmel mootoriehitajal on sisediameetri mõõtekomplekt (nt 3 punkti mitutoyo) ? Raatsitakse raha kulutada või lastakse üle ?

On olemas

____________________________
Premium Performance - Ameerika autode varuosad,remont,race osad & custom mootorite ehitus
Tim McAmis ametlik partner
COMP Performance Group brändide ametlik ainumaaletooja baltikumis
22.04.2013 at 11:00
madis
Mootorid on lihtsalt mootorid
Huvi pärast küsin veel - kui palju silindridiameetri tolerantsid on ?
22.04.2013 at 14:59
Olds
  
Mootorid on lihtsalt mootorid
quote:
madis: Huvi pärast küsin veel - kui palju silindridiameetri tolerantsid on ?
Ei saa päris hästi küsimusest aru...Silindri ava töödeldakse lendteraga, mis tagab ühtlase ringi. Kas pead silmas kolvi/silindri vahelist tolerantsi?

____________________________
Premium Performance - Ameerika autode varuosad,remont,race osad & custom mootorite ehitus
Tim McAmis ametlik partner
COMP Performance Group brändide ametlik ainumaaletooja baltikumis
22.04.2013 at 15:36
v6sa
Mootorid on lihtsalt mootorid
quote:
Olds:
quote:
madis: Huvi pärast küsin veel - kui palju silindridiameetri tolerantsid on ?
Ei saa päris hästi küsimusest aru...Silindri ava töödeldakse lendteraga, mis tagab ühtlase ringi. Kas pead silmas kolvi/silindri vahelist tolerantsi?

Lendtera ise ei taga midagi. Liigendhoonidest väiksema kujuhälbe küll, kuid see pole vast teemaks.

Küsimus on vaid selles, kas tekkiv kujuhälve on oluline (ehk kas töö tegija suudab tuvastada olulise hälbe). Mõni tuhandik elliptilisust ei ole ju probleemiks ja selle väljamõõtmiseks tehtav töö pole vaeva väärt. Aga kolm kümnendikku on selgelt palju;)

Siin on peidus tegelikult enam, kui esmapilgul tundub: ühelt poolt näikse olevat mõttetu komakohtades tuhnimine. Kuid on teada tõde, et püüelda tuleb suurusjärgu võrra paremale täpsusele - möödapanekud taandavad niikuinii üleliigse välja.

Pahatihti unustame ära, et maru hästi voolavad kaaned ja udupeenelt ajastatud süütehetk on vaid abivahendid väntvõlli pöörlemapanekuks ja kogu tekkiva valu peab raudvara välja kandma.
22.04.2013 at 16:06
vvt
  
Mootorid on lihtsalt mootorid
Ma näiteks imestan nende "udupeente süütehetkede" üle, et kuidas neid paika küll pannakse - mul on päris hea Hella strobolamp ja tee mis sa tahad, üle 3000 pöörde seda tööle lihtsalt ei saa.
Viimati oli häda paadimootori süütega ja tee mis sa teed, nendel pööretel, kus süüte "aste" tuli, võis seda sädelemist vaid ette kujutada :uhoh

____________________________
Powered by BBB
Life begins @ 7500 rpm
22.04.2013 at 16:31
madis
Mootorid on lihtsalt mootorid
Ma pean silmas et kui on antud silindri diameeter a la 80mm siis kui palju on see pluss ja miinus ?

Lendtera on jube sõna, sisetreitera on uhkem, ei kõla nagu mööblitööstus :)
22.04.2013 at 18:07
Vanaisa
  
Moderator
Mootorid on lihtsalt mootorid
huvitav, et eesti inimene hakkab ikka kohe teistest esimese asjana halba mõtlema/eeldama :)

...lihtsalt mõtisklen omaette....

____________________________
KÕIK KASTIRATASTELE, SELTSIMEHED!!!
:evil
22.04.2013 at 21:55
hents99
  
Mootorid on lihtsalt mootorid
quote:
vvt: Ma näiteks imestan nende "udupeente süütehetkede" üle, et kuidas neid paika küll pannakse - mul on päris hea Hella strobolamp ja tee mis sa tahad, üle 3000 pöörde seda tööle lihtsalt ei saa.
Viimati oli häda paadimootori süütega ja tee mis sa teed, nendel pööretel, kus süüte "aste" tuli, võis seda sädelemist vaid ette kujutada :uhoh

Miks peaks 3000 pöördega süüdet paika panema? Tühikäigust ei piisa?

Mina panen tavaliselt nullpunkti paika starteri pööretega, kuni 3-kraadi täpsusega saab vabalt paika. Siis mootor käima ja tühikäigul täpselt paika.

3000 pööret koormuseta polegi reaalselt vajalik.

Edit: Süütenurk ongi tavaliselt tühikäigupööretega ette antud, mida kontrollida ja väga vanadel mootoritel saab isegi reguleerida jagajat keerates.

____________________________
Hobitehnika mehaanika, elektroonika ning nende seadistamine - kõik ühes kohas.
22.04.2013 at 01:31 1 edit. Last edited 22.04.2013 at 01:33 by hents99
vvt
  
Mootorid on lihtsalt mootorid
On mootoreid, millel valmistaja näeb ette süütemomendi paika paneku suurtel pööretel, mitte tühikäigul.
Näiteid on nii autode kui paadimootorite hulgas päris mitmeid.
Näiteks Johnsoni/Evinrude päramootoril on see 19 kraadi @WOT.
Süüde viiaksegi üle "astme" sama hoovaga, mis karbussi siibreid avavad.
Keerad näpuga 19 kraadi tühikäigul, sureb mootor välja.
Ja muid reguleerimisandmeid polegi.

See on küll USA autode väline näide, aga praktikas selliseid näiteid kohtab.
Kui performance'st lähtuda, siis tegelikult loebki eelsüütenurk suurtel pööretel, madalatel tuuride on see rohkem mugavuse teema.

____________________________
Powered by BBB
Life begins @ 7500 rpm
23.04.2013 at 10:30 1 edit. Last edited 23.04.2013 at 10:31 by vvt
partel
  
Mootorid on lihtsalt mootorid
quote:
hents99:
Miks peaks 3000 pöördega süüdet paika panema? Tühikäigust ei piisa?

Jutt ikka tsentrifugaal advance'ist. 3000 juures on see juba tavaliselt maks asendis.

Kui mootor on pärit mingist aastast BC (Before Computers), siis "joonistatakse" kõver tsentrifugaali ja vaakumiga.


____________________________
_
23.04.2013 at 10:31
vvt
  
Mootorid on lihtsalt mootorid
Praegu on jah paremad tuled ja viled olemas, jutt oli ennist vanakooli mootoritest, enne kui dinosaurused välja surid :)

____________________________
Powered by BBB
Life begins @ 7500 rpm
23.04.2013 at 10:41
partel
  
Mootorid on lihtsalt mootorid
Karmimatel mootoritel muidugi pole kumbagi, vaid fikseeritud nurk (lock-out). Lihsalt suure nukkvõlli tõttu vaakumit pole ja pöörded on on/off. Käivitamise hõlbistamiseks võib olla "start retard".

Mis täpsusse puutub, siis näiteks kui Pro Stockis on süüde 0.5* vale, oled kaotanud. Ja ka muidu, ega "crank trigger" niisama tekkinud.

Strobo on meil digitaalne 0.1 täpsusega. Selle kasutamine Erkki rida, mina tavaliselt autos näidikuid passimas ja vajadusel gaasi andmas.

Samas pole asjad olnud nii detonatsiooni piiril, et +/- 1* kriitilise tähtsusega oleks.


____________________________
_
23.04.2013 at 10:44
vvt
  
Mootorid on lihtsalt mootorid
Stroboga saab ehk poole kraadi täpsusega, see sõltub balanceri suurusest, mida suurem, seda täpsemalt saab.
Olen mõõtnud mõõdulindiga balanceri ümbermõõdu, lõiganud vajaliku pikkusega jupi mõõdulindist (millimeetrid peavad peal olema), see kahepoolse teibiga balanceri ÜSS asendist ettepoole (enamasti on eelsüütenurk ikka positiivne), arvutad, mitmele kraadile vastab 1 mm ja hakkad välgutama.

Selline dinosauruste võte. Miinuseks on see, et mitte iga mootori balancer või esimene rihmaseib pole piisavalt suur ega piisavalt laia võruga ja tagaveolisel autol eriti hooratast näha pole.


____________________________
Powered by BBB
Life begins @ 7500 rpm
23.04.2013 at 14:42
hents99
  
Mootorid on lihtsalt mootorid
Ja vana mootori puhul on mõistlik kolvi järgi indikaatorkellaga reaalne nullpunkt üle kontrollida.

Ulmetäpseks pole vaja asju ajada (kui miljonid mängus pole), aga nii täpseks, kui riistad lubavad. St alati olgu võimaluste piires maksimaalselt täpne. Ala kui kui on valida, kas mõõta supleriga või mõõdulindiga, siis valiks ikka esimese.

Mäletan, et sõber mõõtis silindri seina pinda värskelt hoonitud plokil. Pilt oli hullem kui keskmise jämedusega käsisae hambumus, aga mõõtkava oli lihtsalt midagi muud. Reaalselt oli väga sile pind. Kas nüüd on mõistlik iga mootori puhul sellist täpsust taga ajada on iseasi.

____________________________
Hobitehnika mehaanika, elektroonika ning nende seadistamine - kõik ühes kohas.
23.04.2013 at 17:07
viplala
Mootorid on lihtsalt mootorid
Väheke OT'd mõõdulintide vallas.
Sai kunagi võrreldud mõõdulintide täpsust. Ritta sai laotud oma 20, erinevate tootjate toodangut. Lindid kaika taha ritta ja 5meetrini välja. Täitsa ulme, mida nad seal näitasid. Mõned hakkasid segast peksma juba 20cm pealt, oma 2mm'ga. Enamus näitasid valesti 1m pealt. Kusjuures suurim vahe sai sisse 3m juures, kus erinevused olid kuni 8mm. Etaloniks oli Hultaforssi oma.
23.04.2013 at 21:05
tqhq.ee foorum : Modifitseerimine : Mootorid on lihtsalt mootorid  
Log in:
Account recovery
 
muskelautod | kiirendusvõistlused | tehnika | üritused | autoesitlused | foorum | sõnastik | kalkulaatorid
tqhq'st | sisukaart | e-mail
© tqhq.ee 2000 - 2024. Loe meie materjalide linkimisest ja kopeerimisest.