» Üritused » 

Power Big Meet 2003
 

Kuna Big Meet'ist on tqhq's varemgi jutt olnud, siis seekord laseme piltidel iseenda eest rääkida. Kui ürituse korraldus ja muud üksikasjad lähemalt huvitavad või on plaanis tulevikus Big Meet'ist osa võtta, leiab põhjaliku kirjelduse varasematest artiklitest (Bigmeet 2000 ja Bigmeet 2001).

 

Pildid tegi Urmas ja jutu kirjutas Newton.

 
Power Big Meet on suur - nii suur, et põhiliseks probleemiks on tähelepanu jagamine ja väsimus jalgades.
Tähelepanu kippusid endale tõmbama just 40-ndate ja 50-ndate autod - selliseid masinaid pole lihtsalt võimalust mujal sellises hulgas ja kvaliteedis näha.
Näiteks see 40-ndate lõpu Chrysler New Yorker Business Coupe - tegu on tõesti suure autoga (teljevahe selgelt üle kolme meetri) - kuid istmeridu on vaid üks.
Big Meet'il võib näha ka tõelisi rariteete - vaid neli aastat toodetud Muntz on küllap enamusele täiesti tundmatu automark. Margi ainus mudel oli pildil olev Jet, mida aastatel '51-'54 toodeti kokku vaid umbes 400 tk.
Selle vaid 30 ringis valmistatud esimese aastakäigu Jet'i hindas zhürii enne 1955. a. valmistatud autode klassis teise koha vääriliseks.
'49 aastal esitletud Oldsmobile'i Rocket mootor oli GM-i esimene moodne kõrge surveastmega V8, mis sai hiljem eeskujuks Chevy, Pontiaci ja Buicki V8-tele. Mootor kindlustas Oldsmobile'ile NASCAR'i meistritiitli aastatel 1949, 1950 ja 1951. Tehasekorras oli võimsus 135 hj.
Autod, mis Oldsmobile'i lõpuks NASCAR'is troonilt tõukasid oli Hudsonid, nagu see '51 Hornet. Auto edu saladuseks oli suure töömahuga (308 CID - 5 liitrit, tehasekorras kuni 170 hj) ridakuus ja madal raskuskese, kuna auto põhi polnud raami peal, vaid sisuliselt raami pikitalade vahel. Auto madalast põrandast tulenes ka mudeliperekonna hüüdnimi - "step down" Hudson.
1955. aastaks olid juhtohjad NASCAR'is juba Chrysleri käes ja seda tänu nende esimesele V-mootorile, Hemile. Mootorile nime andnud hemisfääriliste põlemiskambritega plokikaaned kindlustasid Hemile suure võimsuseelise - '55 Hemi andis tehasekorras kuni 300 hj, järgmisel aastal tänu kasvanud töömahule juba kuni 355 hj.
Chrysleri 1955. a. loodud luksusdivisjon Imperial kasutas kuni '59 mudeliaastani ainult Hemi mootoreid.
Piltidel on '55 Imperial Newport.
'55 Chevrolet oli oluline verstapost - tublisti uuenenud autos tegi oma esmaetteaste small-block Chevy. Esimesel aastal oli töömaht 265 CID ja võimsus 162-180 hj. "Tri-Five" Chevydena tuntud '55-'57 Chevrolet'd viisid V8 massidesse ja on ülipopulaarsed harrastusautod tänaseni.
Ford ja Mercury said teeneka flatheadi asemel moodsa rippklappide, lühikese kolvikäigu ja kõrgema surveastmega V8 '54 mudeliaastaks. Pildil '55 Mercury Montclair hardtop coupe - tolle aasta tippmudel.
Buick sai enda V8 mootori valmis juba '53 mudeliaastaks ning müük oli tõusuteel. 1955. aastaks oli Buick kogutoodangult USA kolmas autotootja Chevrolet' ja Fordi järel. Pildil olev '55 Special Riviera hardtop oli ostetuim '55 Buick - seda mudelit toodeti üle 155 tuhande.
Selle '56 Cadillaci juures on aga näha tärkamas uut disainisuunda - väiksed tiivanukid hakkasid varsti jõudsalt kasvama.
Bel Air Nomad on ülipopulaarsetest '57 Chevydest kõige haruldasem. Chevy Small-Block oli kasvanud 283 kuuptollini ning andis Ramjet-sissepritsega tippversioonis 283 hj.
'58 Chrysler New Yorker sedaan - tiivulisus on juba üsna ilmne ja näha on teine uus trend - alates '58 mudeliaastast olid topeltesituled legaalsed kõigis USA osariikides ja peaaegu kõik autovalmistajad ruttasid seda ära kasutama.
Topeltesituled sai '58 mudeliaastaks ka Corvette.
'58 Oldsmobile Ninety-Eight Convertible oli 1958. aasta kalleim Oldsmobile baashinnaga 4300 dollarit.
Nn. "Connie Kit" ehk selline silmatorkav varuratas on "custom" autodel levinud nähtus, kuid mõnel puhul võib tegu olla ka esinduses uuena paigaldatud lisavarustusega.
Kalleima lahtise Cadillac'iga võrreldes oli Olds aga suisa odav - '58 Eldorado Biarritz convertible maksis 7500 dollarit.
'58 Biarritz'eid tehti vaid 815 tükki, kuid Big Meet'il leidus neid selle vaatama rohkem kui üks. Just tagaotsa teistsugune kujundus eristas tippmudel Eldoradot teistest '58 Cadillac'idest...
.. nagu see Series 62 convertible.
See '58 Chrysler on täpselt samas korras nagu ta juba 2001. aasta üritusel silma jäi. Ei tea, kas auto on kavaski selliseks jätta või käib lihtsalt velgede järelmaks üle jõu?
See aga on Sierra - mitte sõbralik väike Ford, vaid hoopis suur ja pahurailmeline Dodge. Nime "Sierra" kandsid Dodge'i universaalid juba 50-ndate algusest. Pildil '59 mudel - viimane, mille juures nime kasutati.
Impala oli 1959. aastal Chevy tippmudel. Jõuallikaks ridakuus, 283 CID small-block või eelmisel aastal kasutusele võetud 348 CID big-block.
Tuntuim ja efektseim 50-ndate "tiivuline" auto on kahtlemata '59 Cadillac. Neid üsna hinnatud sõidukeid võis Big Meetil näha üksikult, paarikaupa...
...ja koguni haagissuvila ette rakendatuna.
Kuid lõpuks jõudsid kätte 60-ndad ja tiivad hakkasid vaikselt taanduma, nagu sellel '60 Dodge Polaral.
Ja kuigi seda esmapilgul võib-olla ei arvaks, oli ka see '60 Impala kujunduselt omajagu tagasihoidlikum kui eelmise aasta mudel.
Cadillac oli siiski jätkuvalt tiibadesse kiindunud, nagu see '61 Series 75 limo näitab. Viimased tiivajäänukid kadusid Caddy'delt alles '65 mudeliaastaks.
Chrysleril seevastu olid tiivad juba '62 aastaks täiesti kadunud, nagu näitab see kauni joonega '62 Chrysler 300 hardtop.
Kuuekümnendate keskpaigaks olid autod juba üsna lihtsa kandilise joonega. Selle '65 Mercury kolmeosaline ja omapärase kaldenurgaga tagaklaas jätkas mõnede varasemate Mercury'te ja Lincolnide traditsioone.
'65 Mustang oli samuti lihtsa joonega - lihtsuses, soodsas hinnas ja vastavalt soovile praktilisuses või sportlikkuses oligi auto võlu.
Plymouth jõudis oma odavat ja sportlikku Barracudat esitleda isegi kaks nädalat enne Mustangit, kuid võrreldav edu jäi tulemata, osaliselt seepärast, et auto oli liialt sarnane Plymouthi tavamudelitele.
Kuni '66 mudeliaastani (sellest aastast on ka piltidel olev auto) oli Barracuda peamiseks väliseks tunnuseks ainulaadne tagaklaas, millel pinda tervelt 1,3 ruutmeetrit.
Pontiac oli 60-ndatel õigete autodega (nagu see '67 GTO) õigel ajal õiges kohas. Tulemuseks stabiilne kolmas koht müügitulemustes aastatel '62-'70 Chevy ja Fordi järel.
1967. aastaks olid Shelby Mustangid pigem tõsised tänavamasinad kui tänavasõidukõlbulikud võistlumasinad, nagu seda olid olnud '65-'66 GT-350'd. Rohkema mugavusvarustuse vastukaaluks võis nüüd kapoti alla saada ligi 400 hj 428 CID big-blocki (nagu sellel GT-500'l). Turvakaar oli autol standardvarustuses.
I põlvkonna Camaro Z/28'd olid samuti võistlusautode tänavaversioonid. Neil oli täiustatud vedrustus, kiire rool, üle 300 hj 302 CID kõrgepöördeline small-block ja 4-käiguline manuaalkast. Camaro võitis Trans-Am ringrajasarja aastatel 1968 ja 1969.
Chrysleri luksuslikus mudelivalikus leidus ka üks mõnevõrra sportlik auto - varasemate Chrysler 300-dega oli isegi NASCAR'is sõidetud ja võidetud. Kuigi selle '69 mudeliga ovaalidele mõistagi asja polnud, ei jäänud 350 hj või 375 hj 440 CID mootoriga varustatud auto kellelegi ka jalgu.
'70 SS454 Chevelle'i väiksem vend SS396 polnud ka just nõrguke auto, eriti kui 350 või 375 hj big-blockile andis värsket õhu "cowl induction"-scoop.
Selle nurga alt pole raske aru saada, miks '71-73 Buick Rivierad said hüüdnimeks "boat tail". Pildil on '72 Riviera.
'71-'72 Rivieradele oli lisavarustusena saada elektrooniline veojõukontroll - kas üks esimesi maailmas?
See Lincoln Continental Mark V näitab ilmekalt, et ka 5 meetrit ja 84 sentimeetrit pikk auto saab olla kahekohaline. Algselt oli seegi auto siiski kahe istmereaga kupee, kuna muud tehas lihtsalt ei pakkunud.
Ei puudunud ka uuema aja performance-autod, isegi suhteliselt haruldased variandid, nagu see '98 Indy Pace Car Corvette ja...
... ilmselt kõigi aegade üks parimaid Corvette'e, Z06.
Kiire auto on kahtlemata ka Ford Lightning - rohkem kui kolm ja poolsada hobujõudu tagavad veerandmiilil kolmeteistkümnete sõitmise.
Mõistagi leidus ka vanemaid Forde, nagu see '38...
... ja nii kuni päris puhtatõuliste hot-rod'ideni välja.
Sekka mahtus ka natuke modifitseeritud '69 Mustange...
... ja natuke rohkem moditud Fordi trucke.
Silmatorkamisega polnud probleeme ka sellel Vette'il - patriootlik värvkate oli pigem liiast.
Pilt selle Oldsi pagasiruumist annab ehk mingi ettekujutuse lowrider'i hüdraulikasüsteemi keerukusest ja voolutarbimisest.
Silma jäi veel selline ähvardav ülelaetud elukas.
Ergonoomia on paigas - selline iste higistama ei võta.
Näitusel võis kohata ka USA turbotehnikat, sealhulgas suhteliselt haruldasi autosid, nagu '89 20th Anniversary Trans Am (pildil, valmistatud 1550 tk) ja GMC Typhoon (toodeti '92-'93, kokku 4700 tk).
See '78 Jeep CJ-7 võitis Pickup & Jeep klassis 3. koha. Kindlasti aitasid sealjuures kaasa kroomist särav alusvanker ja...
...kapoti alla mahutatud Chevy big-block.
Tähelepanu püüdmiseks sobib hästi läbi kapoti turritav blower. Auto ise pole Camp'il esimest korda - 2000. a. jäi ta Peebu kaamerasilma ette...
... ainult, et varasema kahe karburaatori asemel oli nüüd kasutusel sissepritse. Võimsuseks omaniku hinnangul 900-1000 hj.
Metallisära jätkus ka kapoti all ja veermikus.
Juhi töökoht oli samuti asjalikult sisustatud ja näidikuid jagus veel teiselegi poole tuuleklaasi.
Laupäevasel kruisil võis samuti näha peaaegu kõike, alates restaureeritud uunikumidest...
...ja lõpetades ülerahvastatud ja paremaidki päevi näinud full-size Chevydega.
Topeltkarburaatorid tunnel ram'il - pole raske aimata, et selle aparaadi tühikäik polnud just ühtlane; veel vähem oli ta vaikne :)
Juppiturul ei tulnud pettuda nendel, kes otsisid oma USA-rauale tagatuld...
... või puuduvat ilukilpi.
Ja kui vajalikud jupid leitud, võis tõmbuda kuhugi varjulisse kohta oma edu tähistama...
... või niisama puhkama.
Väsinud inimesi jäi ikka siin-seal silma.
Mõistagi olid oma autoga kohal Jake ja Elwood ehk The Blues Brothers.
Ja bluesivendade kannul omakorda politsei - selle street-illegal Chevelle'i peatamiseks nähtavasti hoiatuslaskudest õhku ei piisanud :)
 
 
muskelautod | kiirendusvõistlused | tehnika | üritused | autoesitlused | foorum | sõnastik | kalkulaatorid
tqhq'st | sisukaart | e-mail
© tqhq.ee 2000 - 2024. Loe meie materjalide linkimisest ja kopeerimisest.