| Harley Earl - kõige esimene autodisainer |  | 
     
      |  |   
      |  Harley Earl sündis 22. novembril 1893 Los Angeleses Californias.
          Tema isa Jacob W. Earl teenis Michiganis elatist puuraidurina, kuid
          kolis 1889. a. oma perekonna läänerannikule. Seal hakkas
          ta tööle tõldsepana, ehitades nii lahtisi kui ka kinniseid
          hobuvankreid ja isegi võidusõidukaarikuid. Kui tänavatele
          hakkasid ilmuma autod, nimetas J. W. Earl aastal 1908 oma firma ümber
          Earl Automobile Works'iks ning hakkas eritellimusel valmistama autoosi
        ja lisavarustust.
 1914. aastal läks noorem Earl Stanfordi Ülikooli, kuid
          jättis
        1917. a. inseneriõpingud pooleli ja asus tööle
        isa ettevõttesse. Earl Automobile Works'is sai tema ülesandeks
        autokerede kujundamine. Tööpõld oli lai, sest eritellimusel
        valmistatud autod olid filmitööstuse eliidi hulgas nõutud
        kaup. Kahekümnendate alguseks oli Harley Earl Hollywoodis juba tuntud
        nimi. Üheks tema esimestest töödest oli $28,000 maksnud
        (kalleima seeria-Cadillaci hind oli toona umbes $5000) elegantne autokere,
        mille tellijaks oli Roscoe "Fatty" Arbuckle - Hollywoodi eredaim
        täht
        sel ajal. Earlile tõi tuntust veel vesternistaar Tom Mix'i tellitud
      kere, millel muuhulgas ilutses kapotil ratsasadul. |  
      |  |  
      | Samal ajal varustas Earl Automobile Works autokeredega ka Lõuna-California
          ainsat Cadillac'ide edasimüüjat, mille omanikuks oli Don
          Lee. Leele avaldas Earli ettevõtte edu sedavõrd muljet,
          et ta ostis selle ära ja nimetas ümber Don Lee Coach & Body
          Works'iks. Harley jäi selle juhatajaks, vastutades disaini eest
          ja juhtides keretehase tööd. Nõudlus rätsepatööna
          valmistatud kerede järele oli luksusautode turul suur ning Lee
          ja Earli koostöö edukas. 1920-ndate keskpaiku valmistasid
          nad kuni 300 keret aastas, eksportides mõned kered koguni Indiasse
          ja Euroopasse.  Harley Earli ja Don Lee edu jäi 1926. a. omakorda silma Fred
          Fisherile, kes oli vanim mõjukatest Fisheri vendadest ja ühtlasi
          Fisher Body Company üks asutajaid 1908. aastal. 1926. aastaks
          oli Fisher Body juba GM-i kontrolli all ning Fred Fisherist oli saanud
          GM-i juhtkonna liige. Arvatavasti just oma vanema venna Fredi algatusel
          võttis Larry Fisher, Cadillaci värske tegevjuht, ühendust
          Harley Earliga ja pakkus talle tööd Cadillaci tulevase sõsarmargi – LaSalle'i – uute
          mudelite disainimisel. Earl võttis töö vastu.  LaSalle pidi täitma hinnatühimiku, mis oli tekkinud GM-i
          presidendi Alfred P. Sloani muidu hoolikalt ülesehitatud margihierarhiasse
          kalleima Buicki ($1925) ja odavaima Cadillaci ($3195) vahele. Ühtlasi
          pidi LaSalle olema veidi nooruslikum ja sportlikum kui Cadillacid.  Kui uutelt Earli kujundatud LaSalle'idelt 1927. a. 5. märtsil kate
          tõmmati, põhjustas nende välimus sensatsiooni. LaSalle'id
          paistsid mõnevõrra madalamad ja pehmemate vormidega kui
          teised tolleaegsed autod; esitiivad olid kauni pika voogava joonega ja
          eriti rabavad olid maitsekad kahetoonilised värvikombinatsioonid – vaid
          mõne aasta eest olid näiteks kõik Ford T-d musta värvi,
          kuna piisavalt kiiresti kuivavat värvi seeriatootmise tarvis suudeti
      valmistada vaid selles toonis.  |   
      |  |   
      |  |   
      |  |   
      | 1929. aasta lõpuks oli müüdud juba 50 000 LaSalle'i,
          ja kuigi kümnendivahetuse suure majanduskriisi tõttu kukkus
          müük järsult, aitasid just LaSalle'i müüginumbrid
          Cadillacil raskete aegadega toime tulla. LaSalle'i tootmine lõpetati
          1940. a., kui Buicki ja Cadillaci enda mudelid olid täitnud tühimiku,
        kuhu LaSalle algselt mõeldud oli.  Kuigi LaSalle'i tähelend jäi lühikeseks, mõjutas
          see siiski pöördumatult kogu autotööstust – esimese
          disaineri käe alt tulnud auto edu oli otsustavaks tõukeks
          GM-i Art and Color Section-i loomisele, mis oli esimene omataoline
          autotööstuses. Osakond loodi GM-i juhi Alfred Sloani korraldusel
          ning see allus otse talle; osakonna ülesandeks oli otsustada masstoodangusse
          minevate autode disaini ja värvide üle. Uut osakonda kutsuti
          mõistagi juhatama Harley Earl, kes töö pikemalt mõtlemata
          vastu võttis.  1928. a. jaanuariks töötas osakonnas juba ligi 50 inimest
          ja erinevad GM-i divisjonid hakkasid oma väiksemate ja suuremate
          disainimuredega Harley Earli ja tema meeskonna poole pöörduma.
          Harley Earli lähenemine autode kujundamisele sai hiljem üldtunnustatud
          standardiks, kuid 20/30-ndatel aastatel oli see novaatorlik. Ta kasutas
          kahte disainimeetodit – esmalt tulid ligikaudsed visandid paberil,
          seejärel aga elutruud savist mudelid, mida sai iga nurga alt vaadata
          ja mis esitati juhatusele lõpliku valiku tegemiseks.  1937. aastal nimetas Earl Art and Color Sectioni ümber Style
          Section'iks, et kirjeldada täpsemalt selle laia haaret; kolm aastat
          hiljem nimetati Earl General Motors'i disaini eest vastutavaks asepresidendiks – ilmekas
          märk sellest, kui oluliseks peeti GM-is autodisaini ja Harley
          Earli rolli.  1930-ndatel jätkas Earl Cadillacide ja LaSalle'ide täiustamist,
          kuid tema kuulsaim töö sellest ajajärgust on Buick Y-Job,
          mida loetakse kõige esimeseks ideeautoks. Auto nimi tuli sellest,
          et paljud konkurendid tähistasid oma eksperimentaalmudeleid tähega
          X; Harley astus sealt veel sammukese edasi talle suurt huvi pakkunud
          sõjalennunduse valdkonda, kus oli kombeks tähistada prototüüpe
          Y-ga mudelinimes.  Y-Job loodi GM Stylingu ja Buick Engineeringu koostöös – auto
          kujustas Harley Earl ja konstrueeris Buicki peainsener Charlie Chayne
          tollase seeria-Buicki põhjale. Y-Job peegeldas Earli kahte põhimõtet
          autode kujundamisel - pikkus ja madalus. Auto eripäraks olid ainult
          töötsükliks
          avanevad esituled, uksega ühes tasapinnas lingid, elektrilised
          aknad ja elektriline katus, mis allalastuna kadus täielikult metallist
          katte varju. Mitmed Y-Job'i kujunduselemendid ja tehnilised lahendused
          leidsid 40-ndatel kasutust erinevatel GM-i toodetel, eriti Buicki ja
          Cadillaci mudelitel. Earl kasutas unikaalset Y-Job'i Teise Maailmasõja
      ajal oma igapäevase sõidukina. |  
      |  |   
      |  
        
           
            | '38 Buick Y-Job |   
            |  |   
            | Pildi eest tänu / image courtesy of and © General Motors |  |   
      |  |   
      | Autotööstusele ja eriti autodisainile oli II Maailmasõda
          paigalseisu aeg, kuna tehased oli sõjatööstuse kasutuses
          ja uusi mudeleid ei esitletud. Harley Earli jaoks oli see aga võimalus
          lähemalt kokku puutuda (sõja)lennundusega – juba enne sõda
          oli ta tegev GM-i ja õhujõudude koostööprojektides.
          Earl ja mõned tema disainerid olid sagedasteks külalisteks
          Detroiti külje all asunud Selfridge'i lennuväebaasis, kus
        neil oli ligipääs ka salajastele prototüüplennukitele.  Nähtud lennukitest jättis Earlile ja tema meeskonnale kõige
          sügavama
        mulje omapärane Lockheed P-38 Lightning, mille päras kõrgus
        efektne sabatüüride paar. See andis neile idee, mille 
        disainer 
 
        Frank Hershey võttis kasutusele '48 mudeliaastaks esimese suurema sõjajärgse
        uuenduskuuri läbi teinud Cadillaci juures – auto tagatiivajoon ei
        kaardunud sujuvalt allpoole nagu eelmisel mudelil, vaid lõppes
        väikse terava
      nuki või "uimega", milles paiknes tagatuli. |   
      |  |   
      |  
        
           
            | '48 Cadillac Club coupe |   
            |  |   
            | Pildi eest tänu / image courtesy of and © General Motors |  |   
      |  |   
      | Bill Mitchell, üks Cadillaci disaineritest ja hilisem GM-i disainiboss,
          kommenteeris uuendust nii: "Tiivad tõid esmakordselt esile
          auto tagumise osa. Nad tegid selle sama huvitavaks kui auto ninaosa
          ja panid aluse pikaaegsele Cadillaci disainitraditsioonile."  Kuigi nn. lennuki-raketistiil sai tuule tiibadesse alles 50-ndate
          keskel ja ka Cadillaci tiivanukid püsisid selle ajani üsna
          tagasihoidlikus suuruses, leitakse, et see 50-ndate mõjukaim
          disainisuund sai alguse just Harley Earlist ja  '48 Cadillacist.  Juba järgmisel aastal tuli GM välja järgmise olulise
          disainiuuendusega – '49 Buick Roadmaster Riviera, Cadillac Coupe de
          Ville ja Oldsmobile 98 Deluxe Holiday olid esimesed suurseeria hardtopid – ilma
          traditsioonilise B-piilarita kõvakatusega autod.  Lennunduse mõjutused olid palju selgemini näha Earli järgmise
          ideeauto – '51 LeSabre juures. II Maailmasõja lõpu järel
          näis Earlile ja Buicki juhtkonnale, et kümne aasta tagune
          Y-Job on juba ajale jalgu jäämas, ja 1947. aastal alustati
          täiesti uue ja veel äärmuslikuma ideeauto loomist. Earlil
          ja Buicki inseneridel oli mitme peale ideesid koguni niipalju, et autosid
          otsustati teha kaks – XP-300 ja LeSabre. XP-300 pidi olema
          pilguheit Buicki tulevikku – selle välimus oli veidi konservatiivsem,
          kuid auto oli täis tehnilisi uuendusi: muuhulgas oli autol tsentraalne
          hüdraulikasüsteem, mis liigutas istmeid, aknaid ja isegi
          auto uksi.  LeSabrest pidi aga tulema teenäitaja kogu GM-ile ja Harley Earl
          sai vabad käed. Tulemus oli jälle kord rabav – auto oli lai
          ja äärmiselt madal; esi- ja tagaotsa kujundus tõi
          silme ette reaktiivlennuki ja külgedele kaarduv panoraamtuuleklaas
          oli ennenägematu; auto kerepaneelid oli valmistatud magneesiumist. |   
      |  |   
      |  
        
           
            | Harley Earl '51 LeSabre roolis |   
            |  |   
            | Pildi eest tänu / image courtesy of and © General Motors |  |  
      |  |  
      | LeSabre tehnikapool oli samuti kõike muud kui tavaline – alumiiniumist
          215 CID V8-l oli Roots-tüüpi kompressor ning kütusena
          kasutati bensiini ja metanooli. Mootor oli ligi kaks korda võimsam
          (335 hj) kui '51 aasta võimsaim toodangu-V8, Chrysleri 180 hj
          Hemi.  LeSabrest sai mõistagi autonäituste magnet, ja nagu algselt
          planeeritud, disaini teenäitaja GM-ile ja tegelikult kogu USA
          autotööstusele. Üle miljoni toonase dollari maksa läinud
          LeSabrest sai ka Harley Earli isiklik sõiduvahend – tänapäeval
          mõeldamatu, kuid Earl oli selle projekti alguses tingimuseks
          seadnud.  See oli järjekordne näide Earli mõjuvõimust
          ja tema isikuomadustest. Earl oli suurt kasvu ja nõudis oma
          alluvatelt kohast lugupidamist – paljudele neist tundus "Mr. Earl"
          lausa hirmuäratava inimesena. Näiteks Gordon Buehring, kes
          hiljem kujustas legendaarse Cord 810/812-e, lahkus 1928. aastal GM-ist
          viieks aastaks Duesenbergi, sest kartis Harley Earlilt palgalisa küsida.
          Isegi divisjonijuhtidest vaid mõjukaimad võisid loota,
          et neil õnnestub oma tahtmine Harleyle peale suruda.  Harley Earl riietus alati väga maitsekalt, kandes tihti heledaid ülikondi
          ja kahevärvilisi kingi, ja mõistagi kõlbas talle
          ka sõiduvahendiks ainult maailma kõige moodsam auto.
          Earl läbis LeSabrega mitukümmend tuhat miili; pilvise ilmaga
          meeldis talle demonstreerida auto üht huvitavat lisaseadet – ta
          jättis allalastud katusega LeSabre parkimisplatsile, et keskkonsoolis
          asuv andur esimeste langevate vihmapiiskade peale automaatselt katuse üles
          saaks tõsta.  LeSabre aitas kaudselt kaasa ka ühe tuntuima USA autolegendi
          sünnile. Earl oli 1951. a. septembris Watkins Glenis, et koos
          seal toimuva võistlusega LeSabret demonstreerida, kui talle
          jäid silma võistlused osalenud arvukad Euroopa sportautod
          ja publiku entusiastlik reaktsioon nendele. Earl täheldas, et
          see oli autoklass, kus USA autotootjad polnud üldse esindatud.  Sama aasta lõpus alustas Earl tööd projektiga, mille
          algseks koodnimeks sai "Opel"; kahekohalise sportauto 1:1 mõõtkavas
          makett valmis tema meeskonnal järgmise aasta kevadeks. Maketti
          näinud Chevrolet' peainsener Ed Cole oli veendunud, et just sellist
          autot oleks Chevyl vaja, et oma mudelivalikusse pisut põnevust
          lisada. GM-i juhatus andis projektile rohelise tule ja sügiseks
          sai auto ka oma lõpliku nime – Corvette.  Corvette'i esitleti ideeautona 16. jaanuaril 1953 New Yorgis GM-i
          Motorama autonäitusel. Rahvas oli autost vaimustuses ja tootmine
          algas vähem
          kui poole aasta pärast. Esimestel aastatel oli toodanguarvud väikesed
          ja mudeli tulevik ebakindel, kuid siis tulid V8 mootorid ja võidusõiduedu – ning
          edasine on juba ajalugu. Corvette jäi Earli silmateraks elu lõpuni
          ja GM varustas teda värskete mudelitega ka pärast seda,
          kui Earl oli pensionile läinud. |  
      |  |  
      |  
        
           
            | '53 Chevrolet Corvette |   
            |  |   
            | Pildi eest tänu / image courtesy of and © General Motors |  |  
      |  |  
      | Aastatel '53 kuni '56, '59 ja '61 toimunud Motorama näitused
          kujunesidki GM-i ja Harley Earli show'ks, kus ilmavalgust nägid
          järjest
          efektsemad uudismudelid ja üha äärmuslikumad ideeautod,
          nagu turbiinmootoriga Firebird I, II ja III prototüübid,
          Chevrolet Nomad (mis algselt oli Corvette'i baasil ehitatud kaheukseline
          universaal), Cadillac El Camino (siiski kahekohaline kupee, mitte kastiauto),
          Buick Wildcat I ja II, ning Buick Centurion, kus esmakordselt olid
      tahavaatepeegli asemel kasutusel tv-kaamera ja ekraan. |  
      |  |  
      |  
        
           
            | Earl koos Firebird I, II ja III-ga. |   
            |  |   
            | Pildi eest tänu / image courtesy of and © General Motors |  |  
      |  |  
      | Ajad olid Earli ekstravagantsetele autodele enam kui soodsad – just
          50-ndatel kujunes välja n.-ö. ameerikalik elulaad, milles
          auto oli kesksel kohal. Inimesed muutusid varakamateks ja kolisid eeslinnadesse,
          president Eisenhower soosis suurtööstusi ja 1956. a. 
 Federal-Aid Highway Act'i tulemusel ehitati 41 000 miili osariikidevahelisi
          maanteid.  Ja mille muuga liikuda eeslinnades ja osariikide vahel, kui mitte
          oma isikliku autoga? Ja kas oli tingimata vaja autost väljuda,
          et minna kinno või restorani? Mitte sugugi – hakkasid kerkima
          drive-in kinod ja söögikohad ning jalad sai alla kiirtoidutööstus – toidu
          valmistamine konveiermeetodil - kus peamiseks tööjõuks
          olid teismelised, kellest paljudel terendas silme eest unistus omast
          autost. Lõuna-Californias avati isegi drive-in kirik: "Worship
          as you are... in the family car." Oluline roll uue elulaadi ja Detroiti
          uudistoodangu propageerimisel oli ka televisioonil ning GM oli selle
          uue kanali üks osavamaid ärakasutajaid.  Mõistagi läks vaja järjest suuremaid, järjest
          kõrgemate tiibadega ja järjest pimestavama kroomisäraga
          autosid, et võita inimeste tähelepanu ja ärgitada
          neid oma senist sõidukit võimalikult kiiresti uue vastu
          vahetama. Viiekümnendad aastad tõid endaga kaasa kõige
          kaunimad, kõige ebamaisemad ja kõige mõõdutundetumad
          sõidukid autotööstuse ajaloos.  Oldsmobile'i kujundaja Richard L. Teague rääkis kord loo,
          kuidas ta pakkus Harley Earlile valiku tegemiseks välja kaks erinevat
          kroomitud kaunistuse lahendust. Ekslikult asetati mõlemad kujundused ühele
          maketile. Earl vaatas maketti ja ütles: "Poisid, see sobib!" Auto
          läkski tootmisse mõlema kroomkaunistusega. Nagu nentis üks
          vaatleja: "Kroom oli jumal ja Harley Earl oli tema prohvet." 50-ndad ja 60-ndad olid suurte muudatuste ajaks kogu USA autotööstuses.
          GM-i ja Harley Earli dikteeritud disainiuuenduste tempoga suutsid sammu
          pidada vaid kõige suuremad ja tugevamad autotootjad – üle
          jõu käis see lõpuks Studebakerile, Nashile, Kaiser-Frazerile,
          Hudsonile, Packardile, Willysele, Crosleyle ja teistele väikestele
          autotootjatele, kes olid sunnitud uksed sulgema või suuremate
          poolt lihtsalt alla neelati.  Nende 30 aasta jooksul, mil Earl General Motorsis disaini eest vastutas,
          tootis GM USA-s ligi 45 miljonit autot ning disainiosakonna töötajate
          arv kasvas viiekümnelt rohkem kui tuhandeni. Kuid Earli mõju
          ulatus ka kaugele väljapoole GM-i, ja mitte ainult tema algatatud
          disainisuundade näol. Kuna GM-i disainiosakond oli autotööstuse
          esimene ja Earl tegeles aktiivselt uute talentide värbamisega,
          said mitmed teiste autotootjate hilisemad disainerid ja peadisainerid
          oma esimese töökogemuse just Harley Earli käe all.  Kui Earl 1958. a. pensionile läks, kirjeldas ta oma karjääri
          nii: "Minu peamine eesmärk oli teha Ameerika autod pikemaks
          ja laiemaks, võimalusel reaalselt, ja alati visuaalselt. Miks?
          Sest mu proportsioonitaju ütleb mulle, et ristkülikud on
          meeldivamad kui ruudud, nagu ka madal rantšohoone on silmale meeldivam
          kui kolmekorruseline lameda katusega maja või nagu hurt on graatsilisem
          kui Inglise buldog." Harley Earl suri 10. aprillil 1969  ajurabanduse tagajärjel
      West Palm Beachis Floridas. |  
      |  |  
      | 
 |  
      |  |  
      | http://www.carofthecentury.com/http://www.gm.com
 http://www.kudzumonthly.com/kudzu/nov02/HarleyEarl.html
 http://www.classiccar.com/harley_earl.asp
 http://www.aaca.org/muscleshoals/news_earl.html
 http://waw.wardsauto.com/ar/auto_tenured_design/
 http://www.car-nection.com/yann/Dbas_txt/Factd-g.htm
 http://www.100megsfree4.com/cadillac/lasalle/lasalle.htm
 http://www.canadiandriver.com/articles/bv/lasalle.htm
 http://www.islandnet.com/~kpolsson/vettehis/
 http://www.brophy.com/eodweb/htmls/design_m.htm
 http://www.tfhrc.gov/pubrds/summer96/p96su10.htm
 http://www.factmonster.com/ipka/A0881994.html
 http://69.57.157.207/issues/10.29.01/fastfood.html
 
 V8 Magazine 3/97
 Encyclopedia of American Cars
 |  |