» tehnika » 

Stall speed

Üks segasemaid asju autode juures on automaatkäigukasti hüdrotrafo (torque converter, konverter) stall-speed.

Üldistatult tähendab stall-speed seda pöörete arvu, milleni hüdrotrafo täisgaasil "läbi libiseb". Modifitseerimata tänavaautodel jääb see alla 2000 p/min, modifitseeritutel 2500-4000++

Stall-speedi määramise meetodid:

Brake stall: vajutatakse pidurit ja gaasi korraga. Ei anna õiget tulemust, kuna vähegi arvestatava võimsusega mootori puhul hakkavad pidurile vajutamisest hoolimata tagarattad ringi käima, enne stall-speedini jõudmist.

Launch stall: astutakse gaasile ja jälgitakse tahhomeetrit. Pöörded jõuavad hetkega stall-speedini (nt 3000 p/min) ja jäävad sinnakanti teatud ajaks, mil auto pisut kiirendab. Probleemiks on teadagi rehvide pidamine, mis ei luba täisgaasiga kohalt liikuda.

Levinuim on pime usk konverteri valmistaja antud stall speedi numbrisse (3000 p/min, 3600 jne). Tegelikult sõltub stall-speed mootori pöördemomendist. Mida suurem pöördemoment, seda kõrgem on stall-speed sama konverteri puhul.

Stall-speed sõltub ka konverteri läbimõõdust, mida väiksem see on, seda kõrgem on stall-speed. Mida annab kõrgem stall-speed?

  • Sama mootori puhul jõuab auto kiiremini power-bandini, kohaltvõtt on erksam.

  • Võimsama mootori korral teeb see tänavasõidu kergemaks, kuna on võimalik gaasipedaaliga pisut julgemalt ümber käia, ilma et kummid suitsema hakkaks.

  • Võimaldab kiiremat tühikäiku (modifitseeritud kõrgepöördelistel mootoritel)

Tuleb arvestada, et kõrgem stall-speed tingituna mootori forsseerimisest ja/või aftermarket konverterist tekitab konverteris lisasoojust, mis võib nõuda käigukasti õlijahutit. Soovitav on ka käigukasti õlitemperatuuri näidik.

 
 
muskelautod | kiirendusvõistlused | tehnika | üritused | autoesitlused | foorum | sõnastik | kalkulaatorid
tqhq'st | sisukaart | e-mail
© tqhq.ee 2000 - 2024. Loe meie materjalide linkimisest ja kopeerimisest.