|
Sissejuhatus |
|
Veerandmiilisel distantsil aset leidvad kiirendusvõistlused (drag racing) on
traditsiooniliselt kohaks, kus USA autode võimsused proovile pannakse ja ühtlasi
üks viimaseid vabaduse ja kiiremini / kõrgemale / kaugemale püüdlemise oaase, mida
pole ära keelatud.
|
|
Helilained, mida summutamata mitmetuhande hobujõulise võimsusega Hemi-mootor
justkui plahvatusteseeriana läbi veerandmiili lõigates tekitab, on paljude
inimeste meeltesse ja südamesse jätnud mingi võnke, mis nad võistlusraja
juurde ikka ja jälle tagasi toob.
|
|
Alguse üle on alati vaieldud, aga levinuks muutusid kiirendusvõistlused
1940-ndate lõpul / 50-ndate alguseses USA-s, kus sõideti öösiti tühjadel
maanteedel, mahajäetud lennuväljadel jne. Kiirendusvõstluste värvika ajaloo
kohta on kirjutatud terveid raamatuid, siin ei hakka sellel pikemalt peatuma.
Starditakse kahekaupa paigalt. Distantsiks on kas 1/4 või 1/8 miili (402,33
või 201,17 meetrit). Esimesena finishisse jõudja on võitja (Välja arvatud,
kui stardis varastati või tegemist on nn. bracket klassidega, kus tuleb
võimalikult täpselt sõita mingi konkreetne aeg ning sellest kiiremini
sõitmine tähendab samuti kaotust).
Drag racing on maailma kiireim sport. Võimsaimad sõidukid nagu Top Fuel
dragsterid ja Fuel Funny Car´id, võimsusega üle 6000 hobujõu, kiirenduvad
0-100 km/h umbes poole (0,5) sekundiga, läbivad veerand miili vähem kui
viie sekundiga, lõppkiiruseks on üle 500 km/h. Sellisele kiirendusele
ei ole võrdset ühegi mehitatud transpordivahendi hulgas, kosmoseraketid
kaasa arvatud.
USA-s on kiirendusvõistlused number üks autospordiala. Sarju ja võistlusklasse
on väga mitmeid, igaüheklassidest kuni 100% proffidele mõeldutest.
Euroopas on toimumas järjekordne tõusulaine. Tekib uusi võistkondi.
Olemasolevad võistkonnad laienevad. Tribüünid on tavaliselt välja müüdud.
Meedia tähelepanu on korralik. On ju tegemist millegi eksootilisega, erakordsega,
mitte järjekordse ringrajasõiduga.
Startivad autod ei tekita mitte mootorsae häält meenutavat haledavõitu
vingumist vaid pigem midagi plahvatusesarnast. Stardile eelnev burnout
ehk kummide suitsetamine/soojendamine on publikut alati ekstaasi viinud
mõlemal pool Atlandit.
|
|
|
|
Burnout on stardile eelnev kummide suitsetamine. Eesmärke on mitmeid:
- Kummide soojendamine ja puhastamine pidamise parendamiseks
- Rajale kummijuttide jätmine, mis on parema haardega pind kui rajakate
- Showtime: publikule meeldivad burnoutid väga
Enne
sõidetakse läbi water-boxi, mis teeb rehvid märjaks ja paremini libisevaks.
Kasutatakse line-locki (esirataste pidurite fikseerimist), kui on. Nitro
klassides kasutatakse throttle-stopi, et mitte ülemäära gaasi anda. Peale
water-boxi läbimist "astutakse" gaasile, mis paneb tagarattad puksima
(e.k.), kuna nad on märjad ja tehakse u 30-100 meetrine burnout. 70-ndate
alguses oli populaarne teha half-track burnoute, s.t. u 200 m pikkusi.
Rattad käivad ringi umbes tipp-kiirusega, aga puksivad rattad ei kiirenda
autot peaaegu üldse. Rataste puksimisel toimuv hõõrdumine tekitab väga
palju soojust, mis kuivatab rehvid kiiresti ja paneb nad ka suitsema.
Megalt.
|
|
Top
Fuel tühikäik ja burnout (125k .wav) |
|
Seejärel vabastatakse gaas, rehvid haakuvad kiuksu ja tõukega, veeretakse
pisut suitsust eemale, peatutakse, tagurdatakse, (funny caril avatakse
katuseluuk, et kummisuitsu välja lasta, doorslammeril uks), tehakse viimased
seadistused ja siis võetakse sisse stardipositsioon (staging).
|
|
Pilt ja heli on pärit NHRA
kodulehelt. Pilti klikates näeb seda täissuuruses. |
|
|
|
Stagingu eesmärgiks on saavutada autode täpne asetumine stardijoonele.
Selleks on kummalgi rajal kaks andurit, mis süütavad "jõulupuul"
e. stardifooril (christmas tree, the tree) tuled vastavalt sellele, kuidas
auto vastava anduri valguskiire rattaga katkestab.
Esimesena süttib ülemine tuledepaar ("pre-stage")
ning sellest veel paarteist sentimeetrit edasi veeredes süttivad
alumised tuled ehk "stage". Märkusena niipalju, et viisakas
on enne oma stage tule süütamist oodata vähemalt niikaua,
kuni kõrvalraja auto on pre-stage'inud. Profiklassides on aga staging
juba selliste psühholoogiliste nüanssidega sõda, mille
üksikasjadel pole siinkohal võimalik peatuda.
Kui mõlemal rajal on süttinud "stage" tuli, käivitatakse
foor ning antakse start.
|
|
|
|
Pro Tree puhul süttivad foori käivitamisel kõik kollased korraga
ja 0,400 s pärast roheline. Nii lähebki kõrvaloleval pildil paremalt rajalt
startijal, vasakult startinu aga varastas, hakates liikuma enne rohelist
tuld, ning temale süttis punane tuli, mis tähendab diskvalifitseerimist.
Väga
heaks reaktsiooniajaks on 0.400-0.450 sekundit, seda arvestatakse kollaste
süttimisest, s.t. 0.400 ajal alles süttib roheline. Kusjuures reageerima
peab mitte ainult juht vaid ka auto, nii et ei jää midagi muud üle kui
austada “holeshot”- juhte, kes rebivad häid reaktsioone.
Tavalise puu (Sportsman Tree) puhul süttivad kollased tuled järjest
0,5 sekundiliste vahedega ning seejärel tuleb roheline. Ideaalne
reaktsioon on seega 0,5 sekondit viimase kollase tule süttimisest
ehk 0.500.
Kuna sisuliselt toimub võistlus stopperiga eraldi radadel, siis igaüks
sõidab oma sõitu. Võistlejad saavad omavahel tavaliselt väga hästi läbi.
Kuna inimeste käsutuses on tuhanded hobujõud, tekitab see teatud soliidsuse
ja eetika. Saadakse aru, et mida rohkem tasemel võistlejaid on, seda kasulikum
kõigile.
|
|
|
|
Nagu öeldud, võidab üldjuhul see, kes enne üle
finshijoone jõuab. Igal juhul peaks teada saama ka aja, mis veerandmiili
läbimiseks kulus. Inglise keeles tähistatakse seda tähtedega
ET ehk elapsed time. Kuid korralikuma ajavõtusüsteemiga raja
korral antakse pärast sõitu kätte timeslip, kust on võimalik
välja lugeda märksa rohkem infot.
|
|
|
|
Esimesena on välja toodud Reaction ehk reaktsiooniaeg. Nagu näha,
ei pingutanud kumbki juht väga hea reaktsiooniaja nimel, ideaalist
jäi puudu üle poole sekundi, järelikult täpselt niipalju
edumaad oleks antud ideaalse reaktsiooni võtnud juhile.
Järgmine rida (60') näitab esimese kuuekümne jala (u.
20 meetrit) läbimiseks kulunud aega sekundites. See arv iseloomustab
kõige rohkem auto rehvide pidamist ning vedrustuse toimimist algkiirendusel,
kuna on praktiliselt sõltuv ainult sellest, kuidas võimsus
suudetakse maha panna. Tänavakummidega võiks 60' aeg olla
2,2-2,5 sekundit, Peebul olid all BFG Drag Radial'id, mis andsid päris
hea pidamise.
Edasi järgnevad järgmised vaheajad järjestuses 330 jalga,
660 jalga (kaheksandikmiil ehk pool distantsi), 990 jalga ja lõpuks
distantsi lõpp ehk veerandmiili aeg (ET), mis vasakus reas sõitnul
oli 13.210, mis on tänavaautole päris hea aeg. Samuti on toodud
lõppkiirus (trap speed), mis on kõige parem näitaja
iseloomustamaks auto võimsust, kuna distantsi teises pooles on
auto kiirendamine ja õhutakistuse ületamine sõltuv
just toorest jõust, samas kui ET sõltub rohkem kõige
täppiminekust, sest juba stardis kumme suitsetades on võimalik
kaotada kuni pool sekundit. Mõnede uuemate tehasekorras autode
peamised näitajad veerandmiilil leiab sellest
inglisekeelsest Popular Mechanicsi artiklist.
|
|
|
|