Funny car-i juhtmehhanismid on:
- gaasi- ja siduripedaal
- pidurihoob paremal käel
- reverser tagurdamiseks (jalgade vahel)
- pidurvarjude hoovad katusel (kui kere pealt lendab, siis varjud avanevad
ise)
- süüte, kütusepumpade ja pardaarvuti lülitid
Burnout: Kasutatakse drosseli avanemise piirajat (throttle-stop)
ja ainult ühte kütusepumpa. Pärast veekastist (water box) läbi sõitmist,
umbes stardijoonel antakse järsult gaasi. Kuna rehvid on märjad, siis
hakkavad need puksima ja tohutult suitsema. Burnouti pikkuseks on tavaliselt
pisut üle 50 meetri. Aga võib ka teha näiteks 200 meetrise. Seejärel peatutakse
sujuvalt, tehakse katuseluuk lahti, et suitsu välja lasta ja tagurdatakse
stardijoone taha. Viimased seadistused (piiraja mahavõtmine, tühikäigu
reguleerimine, tavaliselt tõstetakse kere üles) ja staging.
Start: Juht kontsentreerub täielikult "jõulupuule", nii kui kollaste
"hõõgniit hakkab hõõguma", pannakse ajama, juhi ja auto reageerimine võtab
niikaua aega, et 0.4 sekundi pärast süttiv roheline juba põleb, kui liikuma
saadakse. Startides virutatakse juht 5 G jõuga istmesse. Seda tunnet ei
saa sõnadega kirjeldada. 10 (kümme) korda parem kiirendus kui 6 sekundiga
100ni, aga kas 6 sekundiga sajani polegi kõva sõna?
Kiirendus:
Kiirus |
Aeg |
Teepikkus |
100 km/h |
0.6 sek |
10 m |
200 km/h |
1.4 sek |
40 m |
300 km/h |
2.5 sek |
100 m |
400 km/h |
3.7 sek |
200 m |
500 km/h |
alla 5 sek |
400 m |
Päris iga kord 500 km/h kätte ei tulegi.
Stardis ei lenda juht tahapoole, nagu tavaliselt arvatakse, kuna ta on
väga hästi rihmadega kinni, aga süda tahab selja kaudu välja tulla küll.
Sõit käib tunde järgi, kes mõtlema hakkab, see ei jõua reageerida. Rooliga
on tööd päris palju, sest kui ükski silinder vahele jätab, on heitgaasi
reaktiivjõu erinevusest tingitult sõidusuund muutunud, mida tuleb rooliga
korrigeerida. Rääkimata sellest, kui pidamine kaob ja kummid suitsema
hakkavad. Kvalifikatsioonis jäetakse lihtsalt sõit pooleli, eliminaatoris
aga proovitakse pidamist taastada, milleks on kaks võimalust: esiteks
"pedaalimine", s.t. gaasi hetkeline järgilaskmine ja/või (teine võimalus)
rattapidurite rakendamine. Lisaks tuleb muidugi roolida. Lohutuseks võib
mõelda, et pidamine kaob tõenäoliselt ka konkurendil, aga kiirendusvõistlustel
pole aega konkurendi peale mõelda. Ohtlik moment on ka siis, kui sidur
lõpuks lukustub (u. kolm sekundit stardist), mis võib pidamisele saatuslikuks
saada.
Lõpujoonel tõmmatakse pidurvarjude käepidet, mis avanedes aeglustavad
umbes sekundi jooksul 7 G-d, ehk nagu vastu seina sõitmine. Kael võib
murduda, kui kiiver ei ole rihmaga kinni. Samuti on esinenud silma võrkkesta
lahtirebenemist. Seejärel rakendatakse parema käega rattapidureid, keeratakse
rajalt ära ja väljutakse katuseluugi kaudu.
Pidurdamisel ei tohiks juht eriti ettepoole liikuda, kui liigub, siis
ei ole rihmad piisavalt pingul. Hoopis hull on lugu siis, kui rihmad peaks
sõidu keskel lahti tulema. See kuulub kindlalt halvimate kogemuste hulka,
eelkõige seetõttu, et (mees)juht lendab teatud kehaosaga vastu rooli ja
mitte väikese jõuga, paraku. Järgmine kord see-eest kontrollib rihmu vähemalt
kolm korda.
Kui aga auto peaks suurema hoo pealt põlema minema, siis pole pidurvarjudest
erilist kasu, kuna need põlevad ära. Sel juhul tuleb keerata küljega vastu
rajabarjääri ja hõõrdumisega hoog maha võtta, mis küll kerele ja eelarvele
kasuks ei tule, kuid kere läheks põlemiskahjustuste tõttu niikuinii mahakandmisele,
nii et suurt vahet just ei ole.
Tiimikaaslased võtavad iga sõidu videosse, samuti läheb telemeetriainfo
boksi arvutisüsteemi, mida siis hiljem analüüsitakse järgmiste sõitude
tarvis. Näiteks võetakse seadistamise aluseks mõni ammune etapp, kus tingimused
olid identsed. Juhil kestab viie-sekundilise sõidu kommenteerimine tihti
viis minutit.
Paljudel tipp-sõitjatel on iga 50 kanti nagu ka Top Fuel'is, levinud
märkus on, et "pärast kahekümneaastast profikarjääri sain aru, et
ma ei oska ikka veel veerandmiili sõita."
|