|
Top Methanol (Dragster / Funny Car) |
|
Euroopas on üsna levinud alkoholi (metanooli) klassid, eeskätt just majanduslikel
põhjustel. Alkoholi tarbib mootor. Samas on ka nendega nauditavam sõita
kui nitro sõidukitega, kus peab olema 100% keskendunud. Hoolimata sellest,
et sõit kestab tervelt sekundi kauem kui nitro klassides, ei ole ohtu
rooli taha magama jääda, sest igavuse peletamiseks saab käiku vahetada.
Kaks korda. Samad klassid on loomulikult ka USAs (näiteks Federal Mogul
Funny Car).
Top Methanol autod on kas dragsterid või funny carid, mis on sarnased
nitro sõidukitega, v.a. mootor ja jõuülekanne. Võimsused on 3000 hj ümber
ja 1/4 miili aeg umbes 6 sekundit lõppkiirusega 370-390 km/h. 0-100 km/h
on ca 0,8 sek (3G+), lõpujoon ületatakse 1G kiirendusega, s.t. sama mis
Vormel 1 sõidukil kohaltvõtul. Auto hinnaks on üle 100 tuhande USD.
Mootoriks on kõige sagedamini 526 kuuptolline (8,6 liitrit) Hemi, millel
peal 14-71 Roots-kompressor, või ka Whipple-kruvikompressor, ülelaaderõhuks
on üle 3 baari (atm, kg/cm2). Kütuseks on metanool ehk puupiiritus, väga
keskkonnasõbralik, üks tõenäolisemaid bensiiniasendajaid tulevikus. Etanoolil
on teatud põhjustel raske kütusepaaki jõuda. Mootori hinnaks on üle 50
tuhande USD.
|
|
Top Methanol Funny Car mootor, 2500 hj |
|
|
|
|
Ülevalt: Õhukogur (butterfly scoop, 3 punast klappi, e. liblikat), mis
on ühitatud sissepritsesüsteemiga. Õhukogurit nimetatakse ka bug-catcher
(putuka-püüdja). Selle all on 14-71 Roots-kompressor, mida käitatakse
väntvõllilt rihma abil. Kompressori rihmaratta külge kinnitatakse käiviti,
mis mootori tööle hakates ka kohe ära võetakse, enne kere allalaskmist.
Mootor ise on 526 cid/8.6L V8 Keith-Black Hemi (hemisfääriliste põlemiskambritega,
vt. süüteküünalde asukohta klapikambrikaanes). Kompressori kaks "turvavööd"
on kinnitatud. Väljalasketorud (headers) on punnidega suletud, et vältida
ebasoovitavate elus või eluta elementide sisenemist. On esinenud juhtumeid,
kus väikesed tüütud autohuvilistest närilised on torusse sisenenud, üles
silindripea juurde roninud (soe ju), metanooli aurudest joobnud ning läbi
pool-avatud väljalaskeklapi eritist eritanud, mis söövitas oluliselt kolvi
pinda. Kahjusumma oli märkimisväärne. Muuseas, tobe loomake ei saanud
enam välja, enne kui mootorit käivitati ja ... Pildil, tagaplaanil, on
kere.
Käigukast on 3-käiguline planetaar, ülekandearvud u. 1.9:1 / 1.4:1 /
1:1 Käike vahetatakse täisgaasil roolil oleva nupu vajutamisega, CO2 surugaasi
abil. Ülejäänu on enam-vähem sama, kui nitro sõidukitel.
Ühe stardi hinnaks kujuneb u. 1000 USD (kui midagi õhku ei lenda). Iga
stardi järel tuleb mootor ja sidur ümber ehitada. Profid võtavad mootori
juppideks u. 10 minutiga.
|
|
|
|