» kiirendusvõistlused » võistlusklassid » 

Top Methanol (Dragster / Funny Car)

Euroopas on üsna levinud alkoholi (metanooli) klassid, eeskätt just majanduslikel põhjustel. Alkoholi tarbib mootor. Samas on ka nendega nauditavam sõita kui nitro sõidukitega, kus peab olema 100% keskendunud. Hoolimata sellest, et sõit kestab tervelt sekundi kauem kui nitro klassides, ei ole ohtu rooli taha magama jääda, sest igavuse peletamiseks saab käiku vahetada. Kaks korda. Samad klassid on loomulikult ka USAs (näiteks Federal Mogul Funny Car).

Top Methanol autod on kas dragsterid või funny carid, mis on sarnased nitro sõidukitega, v.a. mootor ja jõuülekanne. Võimsused on 3000 hj ümber ja 1/4 miili aeg umbes 6 sekundit lõppkiirusega 370-390 km/h. 0-100 km/h on ca 0,8 sek (3G+), lõpujoon ületatakse 1G kiirendusega, s.t. sama mis Vormel 1 sõidukil kohaltvõtul. Auto hinnaks on üle 100 tuhande USD.

Mootoriks on kõige sagedamini 526 kuuptolline (8,6 liitrit) Hemi, millel peal 14-71 Roots-kompressor, või ka Whipple-kruvikompressor, ülelaaderõhuks on üle 3 baari (atm, kg/cm2). Kütuseks on metanool ehk puupiiritus, väga keskkonnasõbralik, üks tõenäolisemaid bensiiniasendajaid tulevikus. Etanoolil on teatud põhjustel raske kütusepaaki jõuda. Mootori hinnaks on üle 50 tuhande USD.

 
 Top Methanol Funny Car mootor, 2500 hj
 
 

Ülevalt: Õhukogur (butterfly scoop, 3 punast klappi, e. liblikat), mis on ühitatud sissepritsesüsteemiga. Õhukogurit nimetatakse ka bug-catcher (putuka-püüdja). Selle all on 14-71 Roots-kompressor, mida käitatakse väntvõllilt rihma abil. Kompressori rihmaratta külge kinnitatakse käiviti, mis mootori tööle hakates ka kohe ära võetakse, enne kere allalaskmist. Mootor ise on 526 cid/8.6L V8 Keith-Black Hemi (hemisfääriliste põlemiskambritega, vt. süüteküünalde asukohta klapikambrikaanes). Kompressori kaks "turvavööd" on kinnitatud. Väljalasketorud (headers) on punnidega suletud, et vältida ebasoovitavate elus või eluta elementide sisenemist. On esinenud juhtumeid, kus väikesed tüütud autohuvilistest närilised on torusse sisenenud, üles silindripea juurde roninud (soe ju), metanooli aurudest joobnud ning läbi pool-avatud väljalaskeklapi eritist eritanud, mis söövitas oluliselt kolvi pinda. Kahjusumma oli märkimisväärne. Muuseas, tobe loomake ei saanud enam välja, enne kui mootorit käivitati ja ... Pildil, tagaplaanil, on kere.

Käigukast on 3-käiguline planetaar, ülekandearvud u. 1.9:1 / 1.4:1 / 1:1 Käike vahetatakse täisgaasil roolil oleva nupu vajutamisega, CO2 surugaasi abil. Ülejäänu on enam-vähem sama, kui nitro sõidukitel.

Ühe stardi hinnaks kujuneb u. 1000 USD (kui midagi õhku ei lenda). Iga stardi järel tuleb mootor ja sidur ümber ehitada. Profid võtavad mootori juppideks u. 10 minutiga.

 
 
muskelautod | kiirendusvõistlused | tehnika | üritused | autoesitlused | foorum | sõnastik | kalkulaatorid
tqhq'st | sisukaart | e-mail
© tqhq.ee 2000 - 2024. Loe meie materjalide linkimisest ja kopeerimisest.