» muskelautod » ford mustang » 

Shelby Mustangid

Mustangist rääkides ei saa mööda minna mehest nimega Carroll Shelby. Suuresti just tema teene on, et mudelinimi Mustang on peaaegu oma sünnist saadik tähendanud kiirust, head juhitavust ning edu ringrajal.

Carroll Shelby, klassikaliste Shelby Mustangite looja, sündis 11. jaanuaril 1923. aastal Texase väikelinnas Leesburgis. Väikse poisina esinesid tal südameprobleemid, kuid 14-aastasena tunnistati ta terveks noormeheks. Nüüd, kus ta enam voodis lebama ei pidanud, käis ta oma postikullerist isaga linnade vahel postisaadetisi vedamas. Seda 1928 Whippet'iga, mille maksimaalne kiirus oli 65 mph. Carroll'il oli kiire sõidu pisik veres - juba siis olid tema põhilised sõnad isale: "Kiiremini, kiiremini!"

1941. aastal astus Carroll Army Air Corps'i ehk siis lennuväkke. Et teda vastu võetaks, oli ta sunnitud enne komisjoni alla kugistama tosinajagu banaane. Alles siis oli kaal sõjaväelasele piisav. Õhujõududes lõhkus ta kaks lennukit, kuid ei saanud ise kunagi märkimisväärselt vigastada.

Tema võidusõidukarjäär algas ühel võistlusel Norman'is, Oklahomas. Sõber lubas tal kasutada oma MG-d ja Carroll võitis võidusõidu. See ning veel teised võidud äratasid paljude võidusõidu suurfiguuride huvi ja kui Carroll oli oma üleolekut tõestanud mitmetel SCCA (Sports Car Club of America) võidusõitudel, värvati ta Ameerika rahvuslikku võidusõidutiimi. Shelby ja tema võistlusautoks olnud Cadillac Allard'i koostöö sujus suurepäraselt. Järgmiseks astmeks oli Aston Martini tehas, kus Carroll töötas proovisõitjana. Siin lihvis John Wyer tema võidusõiduoskusi, tehes Carroll'ist peaaegu võitmatu legendi - 1957. a. SCCA sarjas võitis ta 46 sõidust 40.

1961. aastal oli Carroll sunnitud terviseprobleemide tõttu võidusõidust loobuma. Kuid see ei kahandanud tema armastust ja huvi sportautode vastu. Veelgi enam - tema peas küpses plaan ehitada oma auto, mis oleks piisavalt kiire, et võistelda Ferrariga. Ta tahtis omavahel ühendada Ameerika mootori toore jõu ja Inglise päritolu kerge ja head juhitavust võimaldava kere. Kere tuli talle lihtsalt kätte - AC Motor Cars vaevles tol ajal raskustes ja andis hea meelega ühe kere Carrolli kasutusse, lootes sedasi mõõnast välja tulla. Nüüd oli vaja vaid mootor muretseda. Chevrolet keeldus, kuna tal oli juba olemas Corvette ja juhtkond ei soovinud sellele mingeid konkurente. Ford aga nõustus lõpuks andma kaks mootorit (uue põlvkonna small block V8-t) Carroll'ile ja peale nende ümberehitust oli uus ja võitmatu auto sündinud - Shelby Cobra.

See oli alles algus. Cobra sai endale 427 big-blocki ja Shelby osalusel valmis ka Fordi GT40. Selle kallal töötas ta koos John Wyer'iga ja Shelby enda nimi jäi tahaplaanile - erinevalt autost endast, mis üks aasta peale esmaesitlust võttis kolmikvõidu LeMans'il, tehes tuule alla Ferraridele. Seejärel pühendus Carroll Fordi bossi Lee Iacocca palvel Ford Mustangite ümberehitamisele.

Tema suurimaks õnnestumiseks loetakse mudelit GT-350, mis põhines 1965. aastal esitletud fastback'il. See oli auto, mis ületas Carroll'i esimese meistritöö - Cobra. GT-350 polnud lihtsalt auto vanaema juurde sõitmiseks, vaid teede hirm (siinkohal võrdluseks: kui poe-Mustang suutis vaevu sõita 145 km/h, siis GT-350'le polnud 210 km/h mingi piir). Räägitakse, et prototüüp olevat olnud isegi liiga terav ja nii pehmendati teda siit-sealt, et masin tänavasõidusõbralikumaks saaks. Kuid ikkagi eeldas sellise "puuri pandud metslase" talitsemine suuri oskusi, kuid kui GT-350 võimeid piirini ei proovitud, polnud ka tema omamisel mingit mõtet.

Järgmiseks mudeliks (kus Carroll küll vähem kaasa rääkis) oli GT-500. Siin oli põhiliseks mootoriks 355-hobujõuline V8, kuid valmistati ka mõned 425-hobuselised. Siiski ei suutnud need mudelid esimeste GT-350'te sära ületada.

Carroll Shelby lõpetas koostöö Fordiga 1960-ndate lõpuaastail - oli kätte jõudmas Boss Mustangite aeg. Kuid Carroll Shelby ei loobunud oma suurimast hobist - võidusõiduautode ehitamisest ja disainimisest. Näiteks Dodge'i Viper võlgneb Shelbyle rohkem kui vaid Cobrat meenutava välimuse ja ideoloogia.

 
 
1965 Shelby Mustang
Mudelid baasmudeli mass baasmudeli hind toodetud
 GT350   4547 516
 GT350R   5995 36
Lisaks 3 prototüüpi ja 9 kiirendusautot
         
Mootorid bore x stroke võimsus pöördemoment märkused
 289 CID 4bbl OHV V8 4.00x2.87 306 hj @ 6000 329 lb-ft @4200 GT350
 289 CID 4bbl OHV V8 4.00x2.87 350 hj   GT350R
       
1966 Shelby Mustang
Mudelid baasmudeli mass baasmudeli hind toodetud
 GT350   4428 1368
 GT350H     1000
Lisaks 6 lahtist prototüüpi ja 4 kiirendusautot
         
Mootorid bore x stroke võimsus pöördemoment märkused
 289 CID 4bbl OHV V8 4.00x2.87 306 hj @ 6000 329 lb-ft @4200 GT350
Lisavarustusena oli saada Paxtoni kompressor ($670), mis tõstis võimsuse 350-400 hj-ni.
Kompressoriga autode arvu hinnatakse u. 150-le.
       
1967 Shelby Mustang
Mudelid baasmudeli mass baasmudeli hind toodetud
 GT350   3995 1175
 GT500   4195 2048
Lisaks 2 prototüüpi
         
Mootorid bore x stroke võimsus pöördemoment märkused
 289 CID 4bbl OHV V8 4.00x2.87 306 hj @ 6000 329 lb-ft @4200 GT350
 428 CID 2x4bbl OHV V8 4.13x3.98 355 hj @ 5400 420 lb-ft @ 3200 GT500
GT350 tegelikuks võimsuseks pakutakse u. 290 hj, kuna autol polnud enam header'eid.
GT350-le oli jätkuvalt saada Paxtoni kompressor ($549).
Väiksel arvul tehti arvatavasti ka 425 hj 427 CID mootoriga autosid.
       
1968 Shelby Mustang
Mudelid baasmudeli mass baasmudeli hind toodetud
 GT350 fastback   4117 1253
 GT350 convertible   4238 404
 GT500 fastback   4317 1140
 GT500 convertible   4439 402
 GT500 KR fastback   4473 933
 GT500 KR convertible   4594 318
Lisaks 1 prototüüp
         
Mootorid bore x stroke võimsus pöördemoment märkused
 302 CID 4bbl OHV V8 4.00x3.00 250 hj   GT350
 428 CID 4bbl OHV V8 4.13x3.98 360 hj   GT500
 428 CID 4bbl OHV V8 4.13x3.98 335 hj   GT500KR
GT350-le oli jätkuvalt saada Paxtoni kompressor.
Koos Cobra Jet'i ilmumisega Mustangile asendus GT500 CJ'd kasutava GT500KR'iga.
       
1969-1970 Shelby Mustang
Mudelid baasmudeli mass baasmudeli hind toodetud
 GT350 fastback   4434 935
 GT350 fastback Hertz     150
 GT350 convertible   4753 194
 GT500 fastback   4709 1536
 GT500 convertible   5027 335
Lisaks 3 prototüüpi
Ligi 800 müümata jäänud '69 mudelit müüdi väikeste muudatustega maha '70 mudelitena.
         
Mootorid bore x stroke võimsus pöördemoment märkused
 351 CID 4bbl OHV V8 4.00x3.50 290 hj   GT350
 428 CID 4bbl OHV V8 4.13x3.98 335 hj   GT500
 
 
muskelautod | kiirendusvõistlused | tehnika | üritused | autoesitlused | foorum | sõnastik | kalkulaatorid
tqhq'st | sisukaart | e-mail
© tqhq.ee 2000 - 2024. Loe meie materjalide linkimisest ja kopeerimisest.