Mustangist rääkides ei saa mööda minna mehest nimega
Carroll Shelby. Suuresti just tema teene on, et mudelinimi
Mustang on peaaegu oma sünnist saadik tähendanud kiirust,
head juhitavust ning edu ringrajal.
Carroll Shelby, klassikaliste Shelby Mustangite looja,
sündis 11. jaanuaril 1923. aastal Texase väikelinnas
Leesburgis. Väikse poisina esinesid tal südameprobleemid,
kuid 14-aastasena tunnistati ta terveks noormeheks.
Nüüd, kus ta enam voodis lebama ei pidanud, käis ta
oma postikullerist isaga linnade vahel postisaadetisi
vedamas. Seda 1928 Whippet'iga, mille maksimaalne
kiirus oli 65 mph. Carroll'il oli kiire sõidu pisik
veres - juba siis olid tema põhilised sõnad isale:
"Kiiremini, kiiremini!"
1941. aastal astus Carroll Army Air Corps'i ehk siis
lennuväkke. Et teda vastu võetaks, oli ta sunnitud
enne komisjoni alla kugistama tosinajagu banaane.
Alles siis oli kaal sõjaväelasele piisav. Õhujõududes
lõhkus ta kaks lennukit, kuid ei saanud ise kunagi
märkimisväärselt vigastada.
Tema võidusõidukarjäär algas ühel võistlusel Norman'is,
Oklahomas. Sõber lubas tal kasutada oma MG-d ja Carroll
võitis võidusõidu. See ning veel teised võidud äratasid
paljude võidusõidu suurfiguuride huvi ja kui Carroll
oli oma üleolekut tõestanud mitmetel SCCA (Sports
Car Club of America) võidusõitudel, värvati ta Ameerika
rahvuslikku võidusõidutiimi. Shelby ja tema võistlusautoks
olnud Cadillac Allard'i koostöö sujus suurepäraselt.
Järgmiseks astmeks oli Aston Martini tehas, kus Carroll
töötas proovisõitjana. Siin lihvis John Wyer tema
võidusõiduoskusi, tehes Carroll'ist peaaegu võitmatu
legendi - 1957. a. SCCA sarjas võitis ta 46 sõidust
40.
1961. aastal oli Carroll sunnitud terviseprobleemide
tõttu võidusõidust loobuma. Kuid see ei kahandanud
tema armastust ja huvi sportautode vastu. Veelgi enam
- tema peas küpses plaan ehitada oma auto, mis oleks
piisavalt kiire, et võistelda Ferrariga. Ta tahtis
omavahel ühendada Ameerika mootori toore jõu ja Inglise
päritolu kerge ja head juhitavust võimaldava kere.
Kere tuli talle lihtsalt kätte - AC Motor Cars vaevles
tol ajal raskustes ja andis hea meelega ühe kere Carrolli
kasutusse, lootes sedasi mõõnast välja tulla. Nüüd
oli vaja vaid mootor muretseda. Chevrolet keeldus,
kuna tal oli juba olemas Corvette ja juhtkond ei soovinud
sellele mingeid konkurente. Ford aga nõustus lõpuks
andma kaks mootorit (uue põlvkonna small block V8-t)
Carroll'ile ja peale nende ümberehitust oli uus ja
võitmatu auto sündinud - Shelby Cobra.
See oli alles algus. Cobra sai endale 427 big-blocki
ja Shelby osalusel valmis ka Fordi GT40. Selle kallal
töötas ta koos John Wyer'iga ja Shelby enda nimi jäi
tahaplaanile - erinevalt autost endast, mis üks aasta
peale esmaesitlust võttis kolmikvõidu LeMans'il,
tehes tuule alla Ferraridele. Seejärel pühendus Carroll
Fordi bossi Lee Iacocca palvel Ford Mustangite ümberehitamisele.
Tema suurimaks õnnestumiseks loetakse mudelit GT-350,
mis põhines 1965. aastal esitletud fastback'il. See
oli auto, mis ületas Carroll'i esimese meistritöö
- Cobra. GT-350 polnud lihtsalt auto vanaema juurde
sõitmiseks, vaid teede hirm (siinkohal võrdluseks:
kui poe-Mustang suutis vaevu sõita 145 km/h, siis
GT-350'le polnud 210 km/h mingi piir). Räägitakse,
et prototüüp olevat olnud isegi liiga terav ja nii
pehmendati teda siit-sealt, et masin tänavasõidusõbralikumaks
saaks. Kuid ikkagi eeldas sellise "puuri pandud metslase"
talitsemine suuri oskusi, kuid kui GT-350 võimeid
piirini ei proovitud, polnud ka tema omamisel mingit
mõtet.
Järgmiseks mudeliks (kus Carroll küll vähem kaasa
rääkis) oli GT-500. Siin oli põhiliseks mootoriks
355-hobujõuline V8, kuid valmistati ka mõned 425-hobuselised.
Siiski ei suutnud need mudelid esimeste GT-350'te sära
ületada.
Carroll Shelby lõpetas koostöö Fordiga 1960-ndate
lõpuaastail - oli kätte jõudmas Boss Mustangite aeg.
Kuid Carroll Shelby ei loobunud oma suurimast hobist
- võidusõiduautode ehitamisest ja disainimisest. Näiteks
Dodge'i Viper võlgneb Shelbyle rohkem kui vaid Cobrat
meenutava välimuse ja ideoloogia.
|