register | account recovery | profile | help / abiinfo | search
show today's posts | mark all read
ukraina
tqhq.ee foorum : tqhq.ee : Väike vigadeparandus  
Poster Message
Martell
Väike vigadeparandus
Ahhoi!

Huvitav foorum, mille leidsin guugeldades. Esimest artiklit lugedes nägin väikest mõtteviga. Sellest muidugi artikli headus ei muutu...

Artiklis "Ülelaadimine" (http://www.tqhq.ee/dir.php?id=163) on mainitud:

quote:
Ideaalseks suhteks loetakse 14,7:1 ehk iga kilo kütuse kohta tuleb silindrisse saada 14,7 kg õhku; sellises õhuhulgas on piisavalt hapnikku, et kogu kütus täielikult ära põletada. Kui masside suhe ei tundu piisavalt dramaatiline, tasub vaid mõelda, milline on ruumalade suhe. Üks liiter bensiini kaalub umbes 750 grammi, üks liiter õhku aga vaid 1,3 grammi. See tähendab, et ühe liitri bensiini põletamiseks kulub 750 * 14,7 = 11 000 grammi õhku, mille ruumala on peaaegu 8500 liitrit.

Kogemata on segamini läinud kilod, grammid, liitrid ja mõttelõng. Valem 750*14,7 pole õige, sest bensiini kogus on siin grammides, õhu kogus kilodes. Ja mida see valem üldse näitab? Liitri bensiini ja liitri õhu kaalude erinevus on peaaegu arusaadav, kuid esimest neist grammides algsesse valemisse panna on arusaamatu. Kui rääkida ruumaladest ("Kui masside suhe ei tundu piisavalt dramaatiline, tasub vaid mõelda, milline on ruumalade suhe."), siis oleks segu vahekord liitrites 12000:1,41. Samas tekitab see ruumalade teisiendamise võrdlus parasjagu segadust, kui sellest teha valemit! Liiter õhku vs liiter bensiini oleks suhtena grammides (nagu te õigesti välja tõite) 750:1,3 - ehk kilodes ja ühele kg bensiinile teisendades 576:1, mis viib täielikku segadusse tegeliku suhte osas 14,4:1. Kui viskaksime valemi välja ja jääksime algse suhte ja ruumalanäite juurde, mille muudaksime liitrites õigemaks?

Sest teil on õhu koguseks 8500 liitrit, kuid 14,7 kg õhku = 12000 liitrit (arvestades ISA süsteemis kasutatavaks õhu tihetuseks 1,22 kg/m³ (mitte USAs kasutatavat 1,3)). 1 kg bensiini = 1,41 liitrit.
12000 / 1,41 = 8510, mis on teil ümardatud lõpptulemusena õige. Võiksite ka vihjata, et AFR 14,7:1 kehtib vaid bensiini jaoks, diiselkütusel on see 14,5:1, etanoolil 9:1 jne.

Otsisin foorumist, et ehk on keegi sellele tähelepanu juhtinud, kuid ei leidnud. Kuna tegu on ühe olulisema põhimõttega kõigi bensiinimootorite osas, siis võiks ka selle pisivea korrigeerida...
01.07.2022 at 20:11
newton
 
Moderator
Väike vigadeparandus
Aitäh lugemast ja kaasa mõtlemast, aga minu meelest pole artiklis otseselt midagi valesti, kuigi võib-olla on natuke liiga äkiliselt ühikute vahel hüpatud. Täiendasin nüüd sõnastust ja võtsin õhu tiheduseks 1,22 g/l, mis on ehk tõesti korrektsem - 1,3 on vist 0 kraadi juures, mis pole tüüpiline kiirendusilm :)
quote:
Ideaalseks suhteks loetakse 14,7:1 ehk iga kilo bensiini kohta tuleb silindrisse saada 14,7 kg õhku; sellises õhuhulgas on piisavalt hapnikku, et kogu kütus täielikult ära põletada. Kui masside suhe ei tundu piisavalt dramaatiline, tasub vaid mõelda, milline on ruumalade suhe. Üks liiter bensiini kaalub umbes 750 grammi, üks liiter õhku aga vaid 1,22 grammi. See tähendab, et ühe liitri (750g) bensiini põletamiseks kulub 750 * 14,7 = 11 025 grammi õhku, mille ruumala on üle 9000 liitri!
01.07.2022 at 21:31
tqhq.ee foorum : tqhq.ee : Väike vigadeparandus  
Log in:
Account recovery
 
muskelautod | kiirendusvõistlused | tehnika | üritused | autoesitlused | foorum | sõnastik | kalkulaatorid
tqhq'st | sisukaart | e-mail
© tqhq.ee 2000 - 2023. Loe meie materjalide linkimisest ja kopeerimisest.