register | account recovery | profile | help / abiinfo | search
show today's posts | mark all read
 
tqhq.ee foorum : Minu auto : 1991 Pontiac Firebird  
Poster Message
hrt6nis
 
1991 Pontiac Firebird
Lisan vaheldusels Dodgeile oma teise masina kohta teema. See masin on tegelikult minu käes olnudalates 2015 aastast olles sealjuures minu esimene ameeriklane.

Eelmise omaniku tegemistest leiab info leidsin siit: http://usaraud.ee/?id=15_47_48_1361
Kui masina sain oli tal peal juba 350 trucki mootor, mille sisselaskeks oli TBI. Kuna õlisurve oli tal veidike madala võitu siis võtsin mootori laiali, lõikasin vända kaelad üle, lisasin comp camsi nuka ja ladusin mootori uuesti kokku. Kuigi uus nukk oli üpris tagasihoidlik, 206 duration, ei saanud ma ilma ECU-d progematta seda päris hästi tööle. TBI enda nukk on kusjuures oluliselt tagasihoidlikum. Lahenduseks läks too hetk sinna lõpuks peale Holley karburaator. Lisaks sai tooaeg autol kast lastud üle käija ja turbiin taastada.

Dodgei tegemise kõrvalt tekkis vahepeal jälle huvi Firebirdi järele ja otsustasin, et tahan siiski karburaatori vahetada tagasi pritse vastu kuna karbussiga oli küll tal jõudu rohkem kuid sõidumugavuse osas oli TBI oluliselt parem. Jõu vahe tuli ilmselt sisse sellest et TBI puhul ei osanud ma süütenurga kõverat sättida.
Otsustasin et seekord panen sinna algatuseks hoopis TPI sisselaske, kuna too süsteemi välimus on mind koguaeg sümpatiseerinud ja 3 gen firekale on see igati õige lahendus.

Leidsin lõpuks terve L98 mootori, millega sain võrreldes L05 mootoriga paremad kaaned ja rullnuka. Kuna TBI-ga jäin aju sättimisel hätta, leidsin et Haltech toodab GM masinate jaoks sisuliselt bolt on aju. Nood ajud on mõeldud Holdenitele, mis baseeruvad 99% ameerikas tuntud 165 koodiga ajul. Ainuke vahe on konditsioneeri puudutaval pinoutil ja selles et 165 on MAF õhulugejaga kuid Haltech on MAP anduriga. Kuna aga 91 TBI on samuti MAP anduril siis minul on vaja ümber teha sisuliselt ainult pritsepeasid puudutav juhtmesiku osa. Mõtlesin ka näiteks Fitechi peale kuid Haltech pakub summa-summaarum veidi kallima kogu süsteemi hinna kohta oluliselt paremaid seadistusvõimalusi kui odavama otsa ise õppivad ajud. Samuti on Haltechile sisse ehitatud 3 barine map mis lubab vajadusel ka ülelaadimist süsteemile lihtsalt lisada. Tänasel päeval on mul plaan siiski TPI stockina tööle saada.

Uus mootor sai uued saaled, rõngad, hoonimise, uus kett, klapid sooveldatud jne. Sisselaskes tegin kõik mis vähegi võimalik, et seda sisselased vähegi edasi aidata. See sisaldas endas port machingut ja alumise kollektori kerget portimist. Edasised sammud on kontrollida andurid üle, tõsta mootor vahele, juhtmestik ringi teha, TPI pump paaki visata ja masin liikuma saada.

Pikemas plaanis võiks veel tagasi panna konditsioneeri GTA veljed.






03.12.2018 at 12:10 1 edit. Last edited 06.12.2018 at 10:11 by hrt6nis
hrt6nis
 
1991 Pontiac Firebird
Kas keegi on kunagi uurinud, milliste toruliidete standardite järgi GM oma kütusesüsteeme on kokku pannud ja kust selliseid ühendusi saaks. Vaja on omavahel kokku ühendada TPI fuelrailide sisend ja auto kerel olevad kütuse torustikud. Tegin antuke uurimust ja avastasin et Holleyl on olemas vastavad ühendused. Siiski ei kipuks kohe omale tellima hinnalisi siniseid ja punaseid ühendusi. Nimelt on hakanud mulle tunduma et aftermarket on teinud korraliku lobitööd AN ühenduste reklaamimisel. Näiteks siin samas Hansa-flexis ja Hydroscandis on müügil JIC ühendus mis ühildub 99% AN ühendustega. Koonuse nurk ja mõõdud on sama, keermed on samad. Ainuke vahe on, et aftermarket AN on alumiinium. JIC on kas teras või roostevaba teras. JIC on kordades odavam.

Küll aga olen jäänud jänni pildil olevate ühenduste identifitseerimisel. Tool pildil olev adapter on AN(JIC) > 16mm x 1,5 O-ring. Too viimast (pildi sinise detaili vaskpoolne ots) 16mm ühendust ma siit mailt leida ei suuda. Enamasti on meil siinmail meetermõõdustikus ühendustel tihend keerme lõpus mitte alguses nagu pildil. Ehk keegi oskab öelda mis ühendusega täpselt tegu on? Igasugu teflonteipe kasutada ma ei taha.
24.12.2018 at 23:28 1 edit. Last edited 24.12.2018 at 23:34 by hrt6nis
kingfisher
 
1991 Pontiac Firebird
Pakun, et hüdroscandist saad vajaminevad ühendused. Näiteks 63-65a Buick Riviera pidurivooliku jaoks oli neil ots kohapeal olemas.

____________________________
el Camino ´69
25.12.2018 at 10:14
hrt6nis
 
1991 Pontiac Firebird
Tundub, et leidsin lahenduse nendele kütusevoolikutele. Holley toodetud üleminekuid on omajagu keeruline hankida - igal pool paistavad otsas olema. Sestap sai kütuse torustike poolsele ühendusele uus, pressitav kuusk otsa keevitada. Mootori poolses otsas saab kasutada tavalist laialt kätte saadavat adapterit koos spetsiaalse koonilise kummitihendiga. Kunagi ammu ostetud erinevate tihendite sortimendis on omajagu eriskummalise kujuga tihendeid millest alatasa on kasu olnud. lisaks kasutasin JIC liitega põlvesid. Kõik ühendused lasin pressida. Ilma kuumaisolatsioonita oli hind suurujärk 42 EUR, mis polegi teab mis palju.
Lisaks sai ära parandatud firebirdide tüüpiline klapptulede mure kus mootorite ülekandes kasutatakse mingist plastikust pukse/vahejunne mis aastatega lagunevad. Selle tulemusena klapptuled keelduvad töötamast. Minu puhul lihtsalt üks tuli ei tulnud lõpuni lahti. Proplastist suutsin leida õige diameetriga plastik varda, millest sai vajaliku pikkused uued detailid lõigata. Lisaks on mõistlik kogu määre ära vahetada. Tehase määre on muutunud tahkeks ja metallist tigu koos plastikust hammasrattaga jäävad kuivale.

30.01.2019 at 00:28
hrt6nis
 
1991 Pontiac Firebird
Ega kellelgi ei vedele klapikambri kaanel olevat õli täite korki? Ma ei ole seda kuskilt leidnud või osanud ise otsida.
Säärane ava:

Vahepeal natuke updatei ka tööde kohta. Kuna masin asub mu elukohaga võrreldes Eesti teises otsas siis on mul reaalselt võimalik sellega tegeleda maksimaalselt 4 päeva kuus.
Mootor on masinale vahele tõstetud. Lisaks tuli tellida pikem detent kaabel käigukastile ja pikem gaasitross. Detent kaabel sobis ilusti. Uus ATP gaasitross oli liiga lühike. Tellisin Lokari niiöelda bolt-on TPI gaasitrossi. Lokari bolt-on tähendab seda et throttlebody kinnitus on bolt on. Läbi tulemüüri tehase avast see ei lähe vaid eeldab ikkagi uue augu puurimist tulemüüri. Samuti ei saa teda bolt-oniks pidada pedaali külge kinnitamisel ja throttlebody bracketi külge on ta bolt-on juhul, kui ostad Lokari enda bracketi. Õnneks sai Lokari ja ATP kahest kaablist kokku teha ühe bolt on lahenduse mis toimib. Lisaks on enamus aega kulunud juhtmestikku korrigeerimisele ja map anduri jaoks vaakum vooliku salongi organiseerimiseks. Samuti sai tehtud O2 andurile oma juhtmestik koos küttega ja valmiduseda et saaks vajadusel hiljem lisada küttega wideband anduri koos lambda analog kontrolleriga.

12.03.2019 at 11:35 1 edit. Last edited 19.03.2019 at 11:21 by hrt6nis
hrt6nis
 
1991 Pontiac Firebird
Teen väikese updatei vahepeal progressist. Erilisi pilte juhtmete vedamisest ilmselt pole mõtet teha. Algselt aasta alguses mõtlesin F-body kokkutulekuks masina kokku saada kuid paar päeva kuus tööd tehes päris nii kaugele ei jõudnud. Pealegi, järjest olen olnud sunnitud vahetama omajagu algselt mitte planeeritud osasid. Näiteks on nendeks piduri torustik ja voolik tagasillale, jahutusradiaator, hunnik olemas olevaid andureid jne. Lisaks on kolinat kuulda roolivõimust või genekast. Viimane kusjuures teeb häält ka siis kui aku on küljes ja mootor ringi ei käi. Pole veel seda teemat täpselt uurinud.

Lisaks oli vaja mingisugune õhu sisselaske torustik leiutada. Keevitasin selleks 75mm põlvedest kokku torustiku. Algselt oli plaan õhuvõtu kopsik tekitada juhi poole tulede taha kuid radiaatori lõdvik kippus seal elu liiga kitsaks tegema. Lahenduseks oli viia hoopis kõrvalistuja poole, kuhu ilmselt klaasriidest võiks filtrile mingisuguse loogilise kopsiku ümber ehitada. Tänu sellele oli vaja aku viia juhi poole. Juhi pool olevale õli separaatorile ja püsikiiruse hoidja servole vaja mingi hetk nüüd uus koht leida. Samuti on pikemas plaanis mõte konditsioneer tagasi panna ja peale seda, kui on teada kuhu mingi juhe kapoti all täpselt minema peab, kogu juhtmestik ära korrastada. Hetkel on seal hunnik isoleerimatta juhtmeid millede eesmärke olen vastavalt vajadusele skeemide järgi välja ajanud. Lisaks on olemas oleva juhtmestikule vaja juurde integreerida viisakalt küttega lambda ja mingit viisi wb controlleri osa mida võiks saada vajadusel autost eemaldada.

Hetkel juhib ventilaatorit termostaadi juures olev termolüliti, mis antud autol originaalis lülitub sisse siis kui jahutusvedelik juba kaugelt üle saja kraadi. Ajul on eraldi analog 0-5v väljund ja DPO väljund. Esimesega peaks saama teoorias näiteks releed juhtida ja teisega peaks saama teha midagi analoogset nagu on uutel autodel kus ventilaatorit saab minigi vahepealse kiirusega ka juhtida.

Ajust ja seadistusest niipalju, et ise ka alguses imestasin et kogu selle süsteemi tööle normaalselt sain. Tühikäigu olen masinal saanud paika. Süüte nurga mapi võtan hetkel originaal TPI oma, kuna ilma knock controlita ma seda ilmselt paika ei suuda panna. Kütuse base tabel on tühikäigu ümbruses hästi paigas, mujal ilmselt ka enamvähem, kuna natuke VE tabelis mängides sain aru miks mootorid isegi ilma karpata, kastekannuga kollektorisse kütust valades suudavad töötada - mootor suudab töötada ikka väga laia segu vahemikuga. Esmase kütuse tabeli et mootor tööle saada on võimalik puusalt mootori pöördemomendi graafiku järgi paika panna. Et see asi nüüd "hästi" paika saada, selleks on vaja ilmselt omajagu ringi sõita ja katsetada. Keerulisem tundub just igasuguseid kiirenduse, külmkäivituse jne seadeid paika saada. Nokitseda selle asjaga on igal juhul huvitav.

Kusjuures kapotiall pruun ollus on jahutusvedelik mida vana radiaator välja sülitada otsustas.




25.05.2019 at 16:11
Vanaisa
  
Moderator
1991 Pontiac Firebird
kuskilt netihämust meenub uduselt et mikis on (oli) populaarne 4x4 meestel panna el. venti juhtima miskine volvo relee, mis käsutab vastavalt temperatuurile võimsat venti ka veerand- ja poolvõimsusega tööle...
Asja ilu oli odavuses võrreldes kallite customkarpidega.
Ehk abiks.
25.05.2019 at 17:07
Tim
 
1991 Pontiac Firebird
Äkki on sellest abi, mul on see bookmarkitud: https://www.dieselplace.com/forum/63-gm-diesel-engines/20-6-2l-diesel-engine/829130-electric-radiator-fan-sensor-temp-lower-hose.html

Seda sensorit peaks leidma suvalise peugeot partneri küljest :D
26.05.2019 at 11:35
hrt6nis
 
1991 Pontiac Firebird
quote:
Vanaisa: kuskilt netihämust meenub uduselt et mikis on (oli) populaarne 4x4 meestel panna el. venti juhtima miskine volvo relee, mis käsutab vastavalt temperatuurile võimsat venti ka veerand- ja poolvõimsusega tööle...
Asja ilu oli odavuses võrreldes kallite customkarpidega.
Ehk abiks.
Kiirelt uurides tundus see Volvo variant ka päris huvtiav. Ilmselt mitte küll sellele autole kuid dodgeile vb täitsa mõeldav. Kui ma õige aasta käigu masinaid vaatasin oli neil volvodel vent ja relee mis võimaldas kahte eri kiirust kasutada.
Pontiacil saan ajust kätte sisuliselt pwm signaali. Lülitab kindla intervaliga kontakti GND-sse ja lahti kiirusega ~100hz. Selle signaaliga saab juhtida elektroonilist releed (mosfet vms), mis erinevalt vanast mehaanilisest releest suudab end 100x sekundis sisse välja lülitada.
Säärane tükk aju enda tootja poolt ka olemas. Sisuliselt olekski mul vaja ainult säärast releed ja tükk juhet.
https://www.haltech.com/product/ht-030202-solid-state-relay-100-amp/
Teab ehk keegi kas säärane relee mõnel kohalikul autol ka küljes on, mida oleks lihtne hankida?
26.05.2019 at 22:43
ivoalaska
 
1991 Pontiac Firebird
Minu meelest lihtsalt on lahendatud VAG grupi masinatel (Passat, Octavia, kindlasti mõned veel) see teema. Seal relee ja kogu juhtimine põhimõtteliselt ventika kronsteini sisse installitud. Vahetatav ühe tükina.

____________________________
Cadillac SRX 08
Chrysler 300C Touring
Oldsmobile Delta 88 Royale 1982(tegemisel)
27.05.2019 at 08:12
max
1991 Pontiac Firebird
* Pole mõtet ventikaga nii palju vaeva näha - asenda termolüliti sellisega, mis antud mootorile vajalikul temperatuuril sisse lülitab ka moos. Jõuad siis äkki järgmiseks F-body'ks kokku ;) Nt LS3 PCM'is saab lisaks temperatuurivahemikele määrata, kas su ventikas on "tavaline" või saab PWMist aru ja esimesel juhul lülitub ventikas sisse, kui "tellitud" ventika kiirus on >50%.
* Kas see õhuvõtutoru arvestab ka mootoril liikumisega? Sõltuvalt motori patjade tüübist ja võimsusest võib mootor ikka mitu cm edasi tagasi käia.
* Seadistamiseks, eriti SD puhul on düno oluliselt parem kui tänavaid nühkida - hoiad kõvasti aega kokku, lihtsam ja ohutum kah.
27.05.2019 at 10:18
hrt6nis
 
1991 Pontiac Firebird
quote:
max: * Pole mõtet ventikaga nii palju vaeva näha - asenda termolüliti sellisega, mis antud mootorile vajalikul temperatuuril sisse lülitab ka moos. Jõuad siis äkki järgmiseks F-body'ks kokku ;) Nt LS3 PCM'is saab lisaks temperatuurivahemikele määrata, kas su ventikas on "tavaline" või saab PWMist aru ja esimesel juhul lülitub ventikas sisse, kui "tellitud" ventika kiirus on >50%.
* Kas see õhuvõtutoru arvestab ka mootoril liikumisega? Sõltuvalt motori patjade tüübist ja võimsusest võib mootor ikka mitu cm edasi tagasi käia.
* Seadistamiseks, eriti SD puhul on düno oluliselt parem kui tänavaid nühkida - hoiad kõvasti aega kokku, lihtsam ja ohutum kah.

Täna juhin ventikat läbi aju aga switch režiimil koos auto originaal releega. Seal saan määrata on/off temperatuurid. See kõige lihtsam moodus ja tegelikult täiesti toimiv. Algul vaatasin ka teiste autode temp lüliteid aga enamusel on M14 või M18 keere mida ma olemas olevatesse avadesse keerata ei saa.
Õhuvõtu toru ja throttlebody vahel kasutan muutuva diameetriga lõdvikut, mis mingil määral lubab liikumist. Kui mingi hetk airboxi ehitan siis oleks ilmselt mõistlik airboxi ja toru vahele mingisugune kummist liikumist lubav buffer tekitada. Las see toru liigub koos mootoriga.

Düno mõte on ka peast läbi käinud kuid eelkõige sellepärast, et optimaalset süütenurka leida. Dynoga saaks üpris mugavalt igasugustesse keerulisematesse VE tabeli piirkondadesse ligi kuid tänavasõitu mugavdavad tabelid saan ikkagi ainult datalogingu ja jooksvalt seadistades paika. See nokitsemine ja datalogidega mässamine mulle täitsa kusjuures meeldib. Aga kui hätta jään saan lõpuks ikka dynosse minna.
27.05.2019 at 14:05
max
1991 Pontiac Firebird
quote:
hrt6nis:
Täna juhin ventikat läbi aju aga switch režiimil koos auto originaal releega. Seal saan määrata on/off temperatuurid. See kõige lihtsam moodus ja tegelikult täiesti toimiv. Algul vaatasin ka teiste autode temp lüliteid aga enamusel on M14 või M18 keere mida ma olemas olevatesse avadesse keerata ei saa.

Kui toimib, siis ma ei saa hästi aru, mis veel puudu on? :)
Ammuse vanakooli SBC swapi puhul panin alumisele lõdvikule vahele metallist torujupi koos sinna külge keevitatud mutriga, mis oli sobiva temp anduri mõõtu. Kole, aga toimis veatult.
quote:
hrt6nis:
Düno mõte on ka peast läbi käinud kuid eelkõige sellepärast, et optimaalset süütenurka leida. Dynoga saaks üpris mugavalt igasugustesse keerulisematesse VE tabeli piirkondadesse ligi kuid tänavasõitu mugavdavad tabelid saan ikkagi ainult datalogingu ja jooksvalt seadistades paika. See nokitsemine ja datalogidega mässamine mulle täitsa kusjuures meeldib. Aga kui hätta jään saan lõpuks ikka dynosse minna.
Hätta sa ei jää, lihtsalt dünos kulutaksid vähem aega ja ületaksid vähem kiirust + saad arvutit vahtida, et kõik cell'id ilusti datat täis saada.
27.05.2019 at 18:49
hrt6nis
 
1991 Pontiac Firebird
quote:
max:
Kui toimib, siis ma ei saa hästi aru, mis veel puudu on? :)
Ammuse vanakooli SBC swapi puhul panin alumisele lõdvikule vahele metallist torujupi koos sinna külge keevitatud mutriga, mis oli sobiva temp anduri mõõtu. Kole, aga toimis veatult.

Egas ta toimib ikka, lihtsalt kui on võimalus midagi huvitavamalt teha siis miks ka mitte kui huvi on. :)
27.05.2019 at 21:54
tqhq.ee foorum : Minu auto : 1991 Pontiac Firebird  
Log in: Username: Password:
Account recovery
 
muskelautod | kiirendusvõistlused | tehnika | üritused | autoesitlused | foorum | sõnastik | kalkulaatorid
tqhq'st | sisukaart | e-mail
© tqhq.ee 2000 - 2019. Loe meie materjalide linkimisest ja kopeerimisest.