Karpa reguleerimineProbleem selles, te turtsub ja paugub nagu oleks süüde hiline kui sõita üritan. Lisaks sureb peale mõneminutilist kohapeal käimist ise välja jne. Hetkel ei välista muid võimalikke probleeme aga kui probleem ikkagist karpas siis teaks kelle poole pöörduda.
Karpa reguleerimineKontrolliks surveastmed üle elementaarsel tasemel. Kui käsitsi vänta pöörata ja vastumomente hinnata ning võimalikke sisinaid kuulata, teeb kiirelt kindlaks, kui miskit väga valesti on.
Karpa reguleerimineLäheb küll aina rohkem OT'ks aga äkki tulevikus kellegile abiks.
Eile alustasime siis katsetamisega.
Alustasime surveastmest, mis sai mõõdetud ja oli normi piires. Järgmiseks panime paika küünal vahed ning proovisime, tulemus sama. Siis eemaldasime jagaja et kontrollida kas miskit on kulunud. Mis märkasime oli see, et jagajal on korralikud loksud sees. Panime selle tagasi ja panime süüte uuesti paika, tulemus ikka sama: kui mootor soojaks läheb hakkab turtsuma. Järgmiseks võtsime HEI swap kiti (mis on GM süütepool, GM HEI moodul, mis on kohandatu Mopari jaoks) ühendasime külge ja avastasime, et säde on kadunud. Testisime HEI'd läbi teise jagaja ning säde oli normaalne. Veidi googeldamist andis vihje, et põhjuseks võib olla see, et jagaja nn air gap (reluctori ja pick-up coili omavaheline kaugus) on liiga suur (http://repairguide.autozone.com/znetrgs/repair_guide_content/en_us/images/0900c152/80/05/27/e2/medium/0900c152800527e2.gif). Sümptomiks oli see, et enda jagajat aegalselt keerades sädet polnud aga kiiresti keerades säde tekkis. See seletas kas seda, miks stroboga vaadates gaasi andes hüppas süüde erinevate märkide vahel ja polnud stabiilne. Panime nn air gap'i paika ja proovisime uuest ning esialgu tundub, et vähemalt kohapeal pöördeid hoides ja gaasiga mängides enam ei turtus ning paugu.
Kuna vana jagaja on ilmselt kulunud ning võib uuesti jamama hakata tuleks järgmiseks jagaja ära vahetada ja siis uuesti proovida.
25.04.2016 at 23:03
2 edits. Last edited 25.04.2016 at 23:04 by l6hmus
Karpa reguleerimineSiis veel see asi jagaja kohta, et on tal raskustega või vaakumiga see süütenurga muutmine. Kui vaakumiga ja töötab korralikult siis pole probleemi. Nende vasturaskustega oleneb jälle vedrude tugevusest kui ruttu varajasemaks tõmbab pöördeid andes. Vahest vedrud väsinud.
Karpa reguleerimineKristjan, surveastet me ei mõõtnud selle nimi on kompressioon
Jagaja on tal nii vaakum kui tsentrifugaaliga. Usun et koguaeg oligi viga pickup coili vahes, kuna puksid olid nii kulunud, et oli sealt ära söönud.
Süüde sai hetkel sätitud vaakum tagant ära 2,5 kraadi BTDC, nagu manuaalkastiga autol peab olema. Nii väitis internet.
Kui kellegil paremat soovitust siis andke teada.
Karpa reguleerimineVaatasin seda teemat mõni päev tagasi ja praegust lõpptulemust, võttis muhelema. Lihtsalt ei viitsinud aabitsatõdesid seletada.
Tegelt see lõpptulemus oli keskkooli auto ehituse kursuse teadmiste põhjal enamvähem ennustatav.
Kompressioon, kui just päris klapipea pooleks pole, paukumist ei põhjusta, samuti mitte tooreklapi kinni olek.
Kõik on siin vast vene autodest üritanud saada lisajõudud toore klappi sulgedes.
Vanad kalad muidugi jagasid juba varem teema ära, et süütes asi.
2,5 kraadi BTDC süüte seade on minu jaoks midagi uut muidugi.
____________________________
Powered by BBB
Life begins @ 7500 rpm
Karpa reguleerimineKui vaakum tagant ära ja pöördesse lasta ja vedrud enam tööd ei tee ja süüde max varajane. Selle paned max poweri järgi paika, 30-40 vahele pakun, oleneb põlemiskambritest jne.
Nüüd on tühikäigul mis iganes ta siis parasjagu on, oleneb mehhaanilise aukude pikkusest.
Mehhaanilise pikkust saad nüüd muuta nii, et keevitad auke lühemaks ja lihvid parajaks.
Kui jagaja peale kraadiratas panna, näed täpselt, palju keerab.
2.5 tundub tõesti vähe või vaakum on sisselaske vaakumisse ühendatud, mitte "porditud" vaakumisse ja vooliku ühendamisel tunduvamalt rohkem tegelikult kui 2.5?
10+ kõlab paremini. Mis iganes mootorile meeldib, on õige vastus.
Karpa reguleerimineVVT: Kui IT-mehest Mopari omanik tahtis seda karpat vahetada, siis las ta vahetas. Kõik ju annab skilli juurde Tähtis on et inimesel on huvi asja ise teha, pealegi on enda vigadest lihtsam õppida.
Tõnisson: Tänud! Just sellist infot võiks siin foorumis rohkem liikuda. Süüde hetkel ei olegi lõplikult paigas, hetkel sai siis pandud ilma vaakumita paika tühikäigul 2.5 kraadi BTDC, kui vaakum järgi, siis ta ongi sinna 10 kanti. Esialgu huvitas mind kas paukumine kaob ära või ei. Proovin sinu õpetuse järgi süüdet reguleerida kui vajalikud jupid vahetatud. Kas tasuks siis vaakum üldse kinni panna ja kasutada ainult tsentrifugaali osa? Palju muidu ajamil mis jagajat ringi ajab ringiratast lõtku võib olla? Timing mark hüppab omajagu ikkagi.
Karpa reguleerimineKui ma nüüd õigesti aru saan, siis sa küsid, et palju rootor ringiratast edasi-tagasi liikuda võib?
See ei ole minu arust eriti kriitiline, kuna liigub ju koguaeg ühes suunas ja "vedu" on taga. Või ei?
Kui sa vaatad karpat eest poolt, siis paremal on sisselaske vaakum ja vasakul "porditud".
Üks näeb siis jätkuvalt sama vaakumi, mis sisselaskes.
Teine jookseb liblika peale. Tähendab, et tühikäigul kui liblikas kinni, vaakumit ei näe.
Kui liblikas avaneb, siis näeb sealt samamoodi vaakumit kui sisselaskest.
Et mõlemat on võimalik kasutada aga ma ise läheneks nii, et kasutaks "porditud" vaakumit.
jagajast keeraks miskise 10-20+, mis iganes talle meeldib, kasvõi käik sees/pidur all max vaakumkella näidu järgi või kuidas iganes ta kõige õnnelikum on.
Minimaalne pöörete langus tühikäigult esimese peale lükates ei ole ka kunagi halb asi.
Mehhaanilisega siis piiraks aukude pikkused max kiiruse/jõu järgi. Vedrudega saad käigu kiirust muuta.
Nüüd on see, et tühikäigul vaakum midagi ei lisa, samas maanteel kerge koormusega kui vaakum sisselaskes suur, lisab süüdet ja liblikate avanemisel/sisselaske vaakumi kadumisel, langeb jälle tühikäigu+mehhaanilise peale.
Vaakumi üldse ära kaotamisel on mõte siis kui kütusekulu pole oluline või näiteks on detonatsioonimured.
Neid vaakumi kanistreid on reguleeritavaid ka, et kui palju ja kui kiiresti aga ise pole nendega mänginud kunagi.
Omal on selline paugutamine ainult kondensiga jagajakaane all olnud ja küünlajuhtmetega kui pimedas sädemepidu kapotiall.
Karpa reguleerimineMulle Erkki selgitas, et vaakumiga on täpsem ja ökonoomsem. Kuna mul on ainult mehhaaniline jagaja ja detonatsiooniprobleem(mille põhjusteni pole veel jõudnud kuna mootorit pole veel lahti võtnud ega süvenenud asjasse veel) siis ostsin kõige kangemad vedrud mis jagajasse pakuti.
Karpa reguleerimineSoojendaks vana teema uuesti ülesse. Jutt jäi poolikuks, sooviks veel arutelu teemal.
quote:vvt:2,5 kraadi BTDC süüte seade on minu jaoks midagi uut muidugi.
Kas sind paneb imestama madal kraad või täpsus?
Mis sinu jaoks tavapärane on?
quote:Martin460: Kuna mul on ainult mehhaaniline jagaja ja detonatsiooniprobleem(mille põhjusteni pole veel jõudnud kuna mootorit pole veel lahti võtnud ega süvenenud asjasse veel) siis ostsin kõige kangemad vedrud mis jagajasse pakuti.
Mis numbrid näitasid?
Mis jagaja, millised vedrud panid?
Panin mopari 400-sele uue X-Racer jagaja, süüte tõmbab vaakumiga 45 kraadini ja vaakumitta 40-ni. Tühikäigul ca 10 kraadi, kas seda on palju? Kohe vedrusi vahetama, keevitama, viilima?
Palju küsimusi, sry.
____________________________
400+727+DANA60 4,10 LS
305+350+8 1/2 10bolt 3,08
28.06.2016 at 00:34
1 edit. Last edited 29.06.2016 at 07:44 by rennemees
Karpa reguleerimineMSD progetava süütekõveraga süüteboks mulle meeldis - kuna süüte puhul on nii palju erinevaid seadistamise võimalusi, siis arvutis süütekõvera nihutamine ja kohese efekti tundmine/nägemine dünos on ikka hindamatu. Loomulikult teeb hea jagaja sama töö ära (süütab segu õigel hetkel), aga häälde saamine võtab igaviku, kui tahta viimast välja võtta. See toode kuulub kindlasti sinna kategooriasse, et kui pole proovinud, siis ei oska tahta ja kui proovid, siis enam ilma ei taha.
Edit: Igal mootoril on oma hingeelu ja universaalset õiget/valet kraadi pole. Otsi netist antud mootorile sobiv alguspunkt ja hakka timmima. Karpa seadistamise juhendeid on piisavalt. Nt ainuüksi tühikäik tuli mul 15* erinev netis pakutust, läbi proovimise.
Karpa reguleerimineOriginaal nuka puhul on eelsüüde sinna 5* BTDC kanti. Moditud karpa mootoritel olen sättinud tühikäigul süüteks umbes 15* BTDC. Ja kui käivitamisel "vastu ei hakka" siis enamgi. Mida "teravam" nukk, seda suuremat eelsüüdet tühikäigul vajab, hilise süütega ei jõua tühikäigul töösegu ära põletada ja tulemuseks on hingemattev ja silmist vett kiskuv heitgaas. Põhjuseks on mittetäielikult põlenud kütus.
Olen extra jälginud, et EFI mootoritel hoiab aju tühikäigul süütenurga 20*-30* piires ja enamgi veel. Ikka selleks, et segu jõuaks korralikult ära põleda. Karpaga mootoritel tuleb nii varase süüte puhul kasutada start retardi, muidu käivitamisel hakkab koledal kombel starterile vastu.
Üks tähelepanek veel: tänavasõidu karpamootor tahab saada väljalaske süsteemis vasturõhku ehk summutit, open headeri puhul tõmmatakse värske töösegu väljalaske kollesse koos läbitöötanud gaasidega kaasa ja tulemuseks on lahja segu ja paukuv vl kolle, nagu videost hästi on näha. Ja summuti peab olema õige koha peal, seal kus insener selle paigaldas. Suurusjärgus on see usakatel tagaistme all.
Mopari mootoritel on veel see nüanss, et tehase poolt pole klapivahed reguleeritavad. Nüüd kui mootorit on kõvasti remonditud, näiteks plokikaanest mahalihvitud või klapipesi sügavamale lõigatud, siis selle tagajärjel klapid ei sulgu tihedalt ja põhjustavad kummalisi anomaaliaid. Vastavalt sellele, kas avatud olekusse jääb sl või vl klapp, hakkab paukuma ka karpasse või sumpsi.
____________________________
Chevrolet Camaro '71
Pontiac Firebird '71
Chevrolet Chevelle '69, 350 cid
El Camino '68
F150, 2011
Life begins at 1000 Hp...
quote:Erkki:Mida "teravam" nukk, seda suuremat eelsüüdet tühikäigul vajab, hilise süütega ei jõua tühikäigul töösegu ära põletada ja tulemuseks on hingemattev ja silmist vett kiskuv heitgaas. Põhjuseks on mittetäielikult põlenud kütus. .
Garages käivitades on tunne nagu meenuks kõik kadunukesed (silmad räigelt jooksevad).
Kas total eelsüüdet ka peaks jälgima on mingi ülemine piir ja kas sellise mootori puhul võiks jagaja vaakumi unustada?
Ja veel,
Äkki on kellegil mopari 11" tollist turbiini, millelt saaks ära lõigata esimese otsa (hammasvöö ja flexplate kinnituse) mootori pukis käivitamiseks.
Ette tänades.
____________________________
400+727+DANA60 4,10 LS
305+350+8 1/2 10bolt 3,08
Karpa reguleerimineAlusta ikka sellest, et paned stroboga süüte paika... kuna sul teravat nukka ei ole siis on see eelsüütenurk on kusagil 10-12 kraadi juures.
Vaakumregulaator tuleks ikka külge jätta, kuna sellega reguleerib täpsemalt kõrgematel pööretel kui mehaanilisega (mehaanilise puhul pead vedrusid vahetama hakkama, et hea saaks). sul ikka tänavasõidu vajadusi vaja arvestada!
Karpa reguleerimine on muidugi omaette teema, mille kohta on kümneid eri teooriaid:
1. kõik vaakumtorudele tuleb pime ette panna, et sisselaske kolektoris vaakumi kadu ei oleks!(kaasaarvatud jagaja oma ja pidurivõimendi)
2. vaakumi kella ühendamine sisselaske kollektorisse!
3. Keerad kõigi kurkude segukruvid täiesti kinni ja siis 1,5 pööret võrdselt lahti (Holley)!
4.mootori käivitamine ja soojendamine töötemperatuurini
5. pöörete reguleerimine nimipööreteni ... umbes täpselt 850 rpmi.
6. segukruvide timmimine, kuni oled saavutanud maksimaalse vaakumi kella järgi (peaks selleks ajaks kaduma ving ja vesistamine)
____________________________
Harley 88"
Chevrolet M1028 379"
Buick Le Sabre Coupe 468"
Shvetsov ASh-62IR Radial Engine 1830"
NOTHING BEATS CUBIC INCHES --- BIGGER IS BETTER
Karpa reguleerimineNagu ma ütlesin, nett on häid juhendeid täis ja kõik räägivad sama juttu, kui on oskajate poolt koostatud. Pole mõtet foorumis karpat reguleerida.
Vaakumi osas täpsustaks, et vaakumi funktsioon on süüde seda varasemaks keerata, mida väiksem on koormus. Maksimaalse jõudluse tarvis vaakumit vaja pole, küll aga võimaldab tänavaautol süütekõvera optimaalsemaks teha (sh tühikäik), kuna osakoormust on tänaval väga palju (puhtam põlemine, parem kütusekulu).
Rikas segu tühikäigul võib tähendada järgmist:
* tühikäigu segu lihtsalt reguleerimata (segu optimaalseks)
* süüde liiga hiline ja rikas segu aitab kompenseerida (süüde varasemaks ja segu lahjemaks)
* Vaakum liiga madal/vale power valve (PV) ning PV avaneb juba tühikäigul, uputades üle tühikäigu
* karpas mingid tihendid läbi/valed jupid/jms.
Jagaja vaakumit võid proovida (timed spark vacuum asemel) ka sisselaske vaakumist võtta, mis teeb süüte tühikäigul varasemaks.