» Üritused » 

Kevadised USA autode näitused Soomes
» FHRA American Car Show
» Tampere Hot Rod & Rock Show

Soomes avati järjekordne suvehooaeg kahe USA autode näitusega: FHRA American Car Show ja Tampere Hot Rod & Rock Show.

 

American Car Show (13.-16.04) toimus sellel aastal 24. korda, ja nädal aega hiljem oli võimalik külastada vaid veidi lühemate traditsioonidega Tampere Hot Rod & Rock Show'd (21.-22.04), mis selle aastal toimus 22. korda. Järgnevalt siis mõlemast üritusest lähemalt.

 

FHRA American Car Show
 

FHRA American Car Show toimus Helsinki Messukeskuses, mis tähendab seda, et Tallinnast on seal päris kerge ühepäevase kruiisiga ära käia. Eriti suurema kambaga on lihtne võtta takso, sõit sadamast näituse toimumiskohta ei maksa palju üle 100 marga. Näitusepilet ise maksis 70 FIM. Peale USA raua olid näitusel väljas ka mootorrattad, veoautod ja võistlusmasinad, sama katuse all toimusid lisaks Euro Tuning Car Show ja autoaudio näitus.

Kõikidel näitusepäevadel oli ka mitmesugust meelelahutuslikku kava, muuhulgas elavat muusikat ja samal nädalavahetusel toimunud F1 etapi vaatamine 40-ruutmeeriselt ekraanilt. Loomulikult oli ohtralt võimalusi igasuguse nänni ostmiseks, alates varuosadest ja asjalikest teemakohastest raamatutest ja lõpetades riiete ja muu träniga.

Läheduses pidi toimuma ka swap meet, kuid seal käinute sõnul oli see üsna lahja, huvitavamatest asjadest torkasid seal silma vaid virna laotud blowerid, mille eest küsiti vaid mõnituhat krooni.

Paraku polnud väga kiita ka näitus ise, peahallis oli valgustus ja ka muu kompositsioon nii õnnetu, et normaalsete piltide tegemine oli peaaegu võimatu. Kohalike sõnul jättis ka eksponaatide valik ja viimistlustase kõvasti soovida, võrrelduna kasvõi eelmise aasta näitusega. Nõrgalt olid esindatud rodid ja päris uued autod.

Siiski jagus vähemalt näituse esmakordsele külastajale vaatamist küllaga ning mõned autod esindasid kindlasti põhjamaade paremikku.

 
Ühe suurema rivistusega oli väljas Soome Mustangiomanike Klubi, seekord demonstreeriti Hardtop mudeleid, siin pildil aastatest '65-'68...
Siin aga Mustang Hardtopid aastatest '69-'72 (uuemad eespool).
Tugevalt olid esindatud ka Corvette'id, siin üks 2. põlve auto...
...ja veel üks samast C2 generatsioonist.
Näitusel võis kohata ka arvukalt Cadillac'e, pildil '57 Convertible.
Must pole Cadillac'ile paha värv, siin '58 Series 62 Sedan.
Cadillac'i kohta veidi harjumatu välimusega oli see '58 Coupe, kõvasti chopatud ja hädasti uut värvkatet vajav.
Üsna raske on ette kujutada millisesse näituse sektsiooni või igapäevasesse situatsiooni selline Cadillac sobiks, aga leidus ta igatahes off-road autode juurest :)
Cadillacist veelgi eksklusiivsem auto on Stutz, näitusel oli väljas '78 Black Hawk Rootsist.
Kuigi näitusehalli valgustus jätab tugevalt soovida, siis peaks siiski näha olema, et paljud lehmad ja puud on pidanud selle sisu nimel oma elu ohverdama. Puudust pole ka kullatud detailidest.
Siiski oli selle '58 Pontiac Bonneville'i sisu isegi muljetavaldavam, säravat metalli ja ümmargust kella on siin päris mitme auto jagu.
'59 Chevyd tunneb ära sellistest tagatuledest. Pildil 9 cm jagu chopatud 4-ukseline Biscayne sedaan.
Viimistluse poolest jättis hea mulje see 50-ndate lõpu Chrysler New Yorker hardtop universaal.
Seegi '48 Buick Roadmaster Cabriolet pakkus rõõmu silmale nii välimuselt...
...kui ka sisu viimistluselt.
Samasse perioodi jäävaid, kuid veidi modifitseeritud autosid esindas see '49 Chevrolet Fleetline 2D.
Selle '55 Chevy puhul ei saa rääkida heast viimistlusest sõna tavatähenduses, kuid tegelikult on ilmselt üksjagu vaeva nähtud, et anda edasi pilti USA-s nn. "found in a barn" autost ehk kellegi õnneliku poolt kuskilt aidast või kuuri alt leitud huvitvast isendist.
Sarnaselt '55 Chevydele on ka hot-rodid USA autokultuuri lahutamatu osa. Siin on näha üks päris kurja tagatelje alla saanud Ford.
Siin aga on varajaste hot-rodide üks meelismootoreid, Fordi flathead.
Kohal oli ka vähe kurjemat tehnikat, pildil Super Comp dragsteri mootor, pildil on hästi näha käsitööna keevitatud sheetmetal intake.
Siin veel üks sama võistlusklassi jõuallikas, sedakorda bloweriga Chevy big-block.
Oma ala näitusepõrandal oli eraldatud ka tsiklitele, pildil üks radikaalsemaid nõukogude tehnikal baseeruvaid riistu.
Ei maksa muretseda, näitusel olid siiski ka mõned tõsiselt musklis tänavamasinad, seda '67 Camarot peaks liigutama u. 430 hj 454 big-block.
Modifitseeritud muskli poolest ei jäänud alla ka Mopari mehed, pildil '69 Chargeri mootoriruumis asuv 472 CID Hemi-mootor, mille võimsus kindlasti alla 500 hj ei jää.
Näitusel oli ka väljas haruldasi tehasekorda restaureeritud Mopari muskelautosid, pildil '70 Dodge Challenger R/T 440 Six-Pack mootori ja Shaker scoop'iga.
Siin aga veelgi haruldasem masin, '67 Plymouth GTX Hemi-mootoriga.
 

Tampere Hot Rod & Rock Show
 

Nädal pärast American Car Show'd toimunud Tampere Hot Rod & Rock Show'le sai mindud väikse kõhklusega hinges, kuna nö. aasta põhiline näitus oli jäänud veidi keskpäraseks ja tundus, et Tampere näitus, kui väiksem ja kaugemas kohas toimuv, vaevalt parem saab olla.

Siiski sai otsustatud Tamperes ära käia, ja kuna oli võimalus liikuda autoga, olid ka reisikorralduslikud probleemid peaaegu olematud.

Näituse toimumiskohaks olnud Pirkkahalli juurde jõudsime ennelõunal, mis oli ka päris hea aeg, kuna kõigest mõne tunni möödudes oli rahvamass kasvanud ebamugavalt suureks. Põhjuseks see, et oli mida vaadata! Hall oli seekord normaalselt valgustatud ja kohal olid nii mõnedki Helsinki show paremad autod, lisaks kohalikele masinatele oli ka väga kõrgel tasemel masinaid Rootsist ja USA-st. Esindatud olid ka uuemad autod, peamiselt DaimlerChrysleri poolt, väljas olid nii moditud PT Cruiser, '95 Viper kui ka '00 Prowler, mis neist kolmest ehk kõige huvitavam oli, kuna seda autot pole Eestis olnud võimalust elusuuruses näha.

Allpool siis mõned silmajäänud autod:

 
Kohe parklas tervitas meid selline vaatepilt. Mis täpselt selle Fordi nina peale kirjutatud, on ehk näha suurema pildi pealt.
Päris palju oli kohal ka uunikumi eas masinaid, pildil 20-ndate/30-ndate vahetuse Ford Tudor.
Kena oli ka see small-block Chevy jõul liikuv '34 Ford 5W Coupe.
See '47 Plymouth Coupe paistis silma veatu ja väga ilusa värviga.
Jätkates Plymouth'itega, siis päris huvitav oli see '37 Business Coupe. 340 Six-Pack tehnika, graafika ja Mopari "rally wheel" veljed on aga inspireeritud hoopis 33 aastat nooremast '70 AAR 'Cudast, kokku siis Plymouth AAR Business Cuda.
Originaaltehnikast on väga kaugel ka see chopatud '32 Ford, mida liigutab bloweriga Mopari 440 big-block. Kerges autos peaks selline toores jõud üsna kaelamurdev kogemus olema.
Väga kõrgel tasemel olid esindatud ka customid, pildil olev '47 Ford, mille tegemisele kulus 15 aastat, on võitnud arvukalt auhindu USA-s ja ka Tampere showlt ei tulnud tühjade kätega koju minna, auto sai Best in Show ja parima Kustom Car'i auhinnad.
Paha polnud ka kohalike customite tase, see '55 Packard tuli Kustom Cars klassis kolmandaks.
Ka autosse sisse istudes ei tule pettuda.
Väheke tehasekorrale lähedasemat, kuid mitte sugugi vähem esinduslikku taset näitas selline '57 Cadillac.
Publiku lemmikuks valiti see '82 Chevy Van Norrast. Autot oleks tegelikult parem vaadata videolt, kuna lisaks efektsele maalingule on auto küljes sadu vilkuvaid valgusdioode ja muid valgusallikaid.
Sama auto teisest küljest...
...ja seest.
Sära, värvikirevuse ja viimistlustaseme poolest torkas silma ka selline tsikkel.
Tulles tagasi autode juurde, siis mõistagi olid kohal ka Corvette'id. Pildil kena '64 Convertible.
Puudust polnud ka suurepärases korras fullsize autodest, kaadris '60 Pontiac Ventura.
Päris lööv oli ka see '59 Ford Fairlane 500 Galaxie, eriti muljetavaldav on auto iluvõre. Old Classic kategoorias II koht.
Vaikselt fullsize'ide juurest muskelautode poole tüürides on sobiv ühenduslüli see '70 Chrysler 300-H. Seda mudelit on kokku tehtud vaid 501 tükki, mootoriks Mopari vana hea 440.
Kuigi muskelautoks loetakse vaid välimuselt praktiliselt identseid Olds 442-tesid, siis '67 Oldsmobile Cutlass Convertible pole ka sugugi paha vaatepilt.
Sarnane lugu on ka selle '72 Pontiac LeMansiga, muskelautoks sõna kitsamas tähenduses loetakse vaid GTO-d, mis sel aastal oligi lisavarustuspakett LeMansile.
Pontiac Firebirdi puhul pole mingeid agasid, '69 aasta 'bird on kindlasti muskelauto, kui ainult V8 kapoti alt leidub, nagu siin ilusti olemas on.
Muskli poole pealt peaks kõik korras olema ka sellel ilusal '65 Ford Mustang Fastbackil.
Veelgi kindlamalt on kõik vajalik muskel olemas sellel '69 Mustang Fastbackil, on üsna tõenäoline, et siin on tegu big-blockiga.
Jälle olid jõuliselt esindatud Mopari paremad pojad, pildil ka Helsinki näitusel väljas olnud üks Soome 3-4 algupärasest Hemi autost, '67 Plymouth GTX. Auto võitis näitusel New Classic klassi.
Ja siin täies säras sama auto 426 CID 425 hj jõuallikas.
Jõuallika poolest polnud kurta ka sellel '70 Dodge Super Bee'l, kapoti all 440 Six Pack, 390 hj. Auto võitis näitusel Street Car klassi.
Mida see '70 Cuda kaotas oma liigikaaslastele kuuptollides (383 CID), tegi ta tasa täiesti uskumatul tasemel viimistlusega, auto oli täpselt nagu hetk tagasi koosteliinilt maha veerenud. Külje all olevast peeglist on näha, et ka auto põhi on täiesti veatu. Kahjuks pole aga sellise autoga enam tänavale asja, kui sooviks tema praegust välimust säilitada.
 

Erinevalt Helsinki näitusest valitses Tamperes ilus ilm, mis tegi võimalikuks ka väikese tiiru parkimisplatsil. Ei tulnud pettuda ka seekord, sellist näitust sõidetakse vaatama huvitavate autodega. Allpool väike kokkuvõte nähtust:

 
Soomes on Chevy tõeline rahvaauto, pildil '59 hardtop sedaan.
Ja siin aasta vanem Chevy, '58 Bel Air sedaan.
Liiklemiseks pole paha variant ka '57 Cadillac hardtop coupe.
Ja muidugi peab mõni inimene sõitma kohale ka '57 Chevy'ga.
Allakirjutanu tungival nõudmisel tehti pilti ka sellest '69 Dodge Chargerist, kuigi nii mõnelegi oleks ilmselt tagapool seisev Vette rohkem huvi pakkunud.
Pink Lady - sommid nimetavad selliseid autosid laikka-avo'deks. Nimi on tuletatud järgmiselt: avo - lahtine auto; laikka - ketaslõikur, millega katus on maha lõigatud.
 

Kokkuvõtvalt olid mõlemad näitused täiesti võrreldavad, mis vähemasti Tampere näituse osas oli positiivne üllatus. Huvitavaid autosid oli mõlemal näitusel, kuid nagu piltidestki näha, oli neid Tamperes märksa lihtsam pildistada, samuti oli seal tase ühtlasem ja keskmine tase kõrgem.

Tänud Lasale Helsinki piltide eest ja Mustang GT 94-le Helsinki ja Tampere piltide eest.

 
 
muskelautod | kiirendusvõistlused | tehnika | üritused | autoesitlused | foorum | sõnastik | kalkulaatorid
tqhq'st | sisukaart | e-mail
© tqhq.ee 2000 - 2024. Loe meie materjalide linkimisest ja kopeerimisest.