» Üritused » Üritused 2000 » 

Kiikala Burnout Party
» Väiksemad klassid
» Üle 6-liitrised
» Tulemused
» Veel pilte

Kavas oli jällegi külastada üht kiirendusvõistlust, mis seekord toimus Kiikala lennuväljal, umbes 80 km Helsingist Turku poole.

 

Kuna polnud kavas võistelda, sai reis planeeritud ühepäevasena, hommikul 7.00 laevaga Soome ja õhtul 19.30 tagasi. Selgus, et võistlema poleks sellise ajakavaga hästi jõudnudki, kohale jõudes olid esimesed autod juba rajal.

Seevastu võistluse vaatamiseks sobis selline variant hästi, polnud ööbimiskoha pärast muretsemist ja midagi olulist võistlusest nägemata ei jäänud; oleks veel tagasiteel Helsingiski ringi vaadata jõudnud, kui seal kesklinnas poleks toimunud mingi arusaamatu jooks, mille raames hulk vanainimesi politsei valvsa pilgu all kaks korda meie marsruudist risti üle jooksid/sammusid, mis liikluse pikemaks ajaks küllaltki halvas. Muus osas sujus reis probleemideta.

Enne asja juurde asumist tahaks siinkohal öelda aitäh Mustang GT 94'le meie teadetetahvlilt, tänu kellele reis teoks sai ja kes praktiliselt kõik siinsed pildid tegi, Jyrkile detailse taustinfo eest ja Riverside Cruisersile tulemustabelite eest.

 


Väiksemad klassid

 

Silma torkas see, et paljud autod olid tuttavad Hyvinkäält ja/või Uttist; mõnda autot oli järelikult võimalus näha juba kolmandat korda. Tundubki, et Lõuna-Soomes (millega tqhq reisid praktilistel põhjustel seni enamasti piirdunud on) võistleb üsna püsiv seltskond, lääneranniku rahvas sõidab aga oma kodule lähemal ja küllap on selliseid regionaalseid gruppe veelgi. Kõik saavad kokku vaid suurematel ülemaalistel üritustel.

Seekord oli võistlusklasse rohkem: alla 4-liitrised, 4-6 liitrit ja üle 6 liitri. Lisaks oli omaette klass Mustangidele ja lõpuks veel Streetman klass, kus võisteldi üsna ükskõik millega. Streetmanis eliminaatorit ei sõidetudki, klassi kiireim oli Kimmo Eiranen Suzuki mootorrattal, 10.118@241 km/h.

 
Autodest oli kiireim Uttist tuttav USA-s ehitatud mootoriga Chevy Nova (pildil; nagu ikka, klikka, et näha suuremat pilti) ajaga 12.134@182.74, ehk Uttiga võrreldes paranes aeg kümnendiku võrra.
Nüüd ka pilt auto mootorist, midagi ultraeksootilist pole vaja läinud, et 355 CID small-blockist oma 450 hj kätte saada.
Streetman-klassis oli veel üks huvitav võistleja: päris kena väljanägemisega Dodge Dart, millel mootoriks 383 Magnum. Algselt äratasid tähelepanu wheelie-barid (näha tagakaitseraua all), hiljem selgus, et nii ägeda minekuga auto ka ei ole, et neid vaja läheks, kuigi midagi häbeneda ka polnud, 12.176@188.5. Aknal olev kleeps ei valeta, tegu oli naerugaasist tuge saava masinaga.
Mustangite klassis oli osavõtt vähene ja võitjaks tuli lõpuks kompressoriga '65 Fastback, mis sõitis finaalis 14.2@146. Pildil auto jõuallikas, paistab, et veidi ebatavaliselt on jäädud truuks karburaatorile, mille kasutamine tsentrifugaalkompressori või turboga pole just kuigi lihtne.
Alla 4-liitriste klassis tuli aga rajale midagi uskumatut, nimelt Moskvitshi nime kandev sõiduk. Kui Uttis sõideti Ladaga alla 15-sekundi aegu, siis see Mosse oli hoopis teisest puust. Parim aeg oli 10.843@216.9.
See, et midagi, mis väliselt niigi palju Mosset meenutab, sellise aja välja sõidab, oli pehmelt öeldes harjumatu, viitab see ju üle 600-hobujõulisele võimsusele. Mootori asukohta ja täpset ehitust ei õnnestunudki kindlaks teha, kuid tagaistme asemel oli masinal kaks massiivset turbot ja vahejahutussüsteem.
Ka auto sisu oli päris omapärane. Igatahes jõudis asi ka oma klassi finaali, kus tehniliste raskuste tõttu tuli alla vanduda Ford Caprile, mis kvalifikatsioonis oli sõitnud 10.997@205.71, kuid finaalis Mosse muresid nähes veeres lõpuni ajaga 13.8.
4-6 liitriste klassis kuulusid kvalifikatsiooni kaks parimat kohta Plymouth Valiantidele, esikoht tuli ajaga 10.545@211.76.
Klassi võitjaks tuli aga ajaga 10.981@204.55 teiseks kvalifitseerunud Valiant. Ilmselt viis masina niikaugele lisaks kiirusele ka stabiilsus, ka finaalis liikus asi 10.8@204.
Finaalivastaseks oli 350 CID '68 Chevrolet Camaro, mille parim kvalifikatsiooniaeg oli oma klassi kolmas, 11.610@193.55. BFG Drag Radialide peal sai masin 60 jala ajaks 2.055, kvalifikatsiooni võitja näiteks sai tänu slickidele esimesed 60 jalga läbitud ajaga 1.798.
Samas klassis liikus veel päris kiiresti selline '34 Ford. Kvalifikatsiooni viies tulemus ajaga 12.335@175.61.
 

Üle 6-liitrised
 

Jäänud on veel võistluse kõige tõsisem klass, üle 6-liitrised masinad. Nagu alguses öeldud, oli kohal palju tuttavaid autosid. Jyrki Dartile jäi võistlus lühikeseks, probleemid klapiajamiga jätsid auto juba peale esimest kvalifikatsioonisõitu edasisest võistlusest kõrvale. Jyrki ise arvas, et kui probleeme poleks tekkinud, oleks võinud päris hästi minna, kuna suhteliselt libedamate lennuväljaradade peal käituvat tema auto päris hästi. Seitsme silindriga siiski polnud sügavat mõtet jätkata, kuigi mees väitis, et 12-sekundi aegu oleks ehk ikka sõitnud :)

 
 '73 Plymouth Valiant
 
 

Jyrki kamba teine auto, Jussi 451 CID Valiant oli päris heas hoos, kuigi mõnevõrra aeglasem kui Uttis, kvalifikatsiooni 4. koht tuli tulemusega 11.731@194.59. Pildil kenasti näha ka burnouti atribuutika: veetünn, kust rataste alla vett visatakse; hari, millega suuremad kummitükid minema pühitakse; ja lõpetuseks näppude kõrvas hoidmine, mis on soovitav lahtikruvitud väljalaskega autode puhul, nagu see paistab olevat (kollektori ots on näha esiratta taga).

 
Varem nähtud autodest oli näiteks kohal Hyvinkäält tuttav Corvette, mis 454 big-blocki jõul päris häid aegu sõidab. Mootoril võimsust 500 hobujõu kanti ja kvalifikatsioonis seitsmes tulemus ajaga 12.084@190.48. Tänavaauto kohta karm minek.
Siniseid big-block Chevy'sid esindas ka see '67 Camaro, mootoriks samuti 454, kuid masin oli rohkem võistlemiseks orienteeritud, ja kvalifikatsioonis sõitis ta välja 3. aja, 11.569 kummaliselt madala lõppkiirusega 176.47. Ei tea, kas tegu oli mõõtmisveaga või pidurdas juht enne finishijoont, aga sellise ajaga pidanuks lõppkiirus kindlasti 190+ olema.
Oma debüüdi veerandmiilil tegi ka Helsingi cruisingult ja Forssa Pick-Nickult tuttav '67 Plymouth Barracuda, millel mootoriks sissepritsega 426 Hemi. Paistab, et mootori häälestamisega veel päris valmis ei oldud, auto jäi üle 6-liitriste klassis viimaseks ajaga 13.390@169.81. Vaatamata suurele tagaketsile anti juba 60 jala peal teistele päris palju edumaad, ajaks 2.420.
Veel üks auto, mis tuttav nii Hyvinkäält kui Uttist, oli Juha Kauppineni '65 Oldsmobile 442. Autol off-shore paadi 477 CID mootor, mis Kiikalas kiirendas auto teisele kvalifikatsioonikohale ajaga 11.122@215.57. Nõrga aja põhjust tuleb ilmselt otsida kehvast 60-jala ajast, 2.028. Parema pidamisega on auto liikunud stabiilseid 9-sekundi aegu, näiteks Motorparkis Street Cupil 9.876@224.9.
Hea välimus ja kiire minek olid ehk kõige paremas tasakaalus selles kaunis '73 Pontiac Firebirdis. Mootoriks originaalplokiga 455, millest on välja võetud 560 hj. Kvalifikatsioonis oli Firebird 9. kohal ajaga 12.198@179.10, kuid sai siiski viimasena eliminaatorisse, kus läks kohe kokku Kauppineni Oldsiga. Lootust muidugi eriti polnud, ei aidanud ka väga hea reaktsioon (.587) ja suurepärane sõit: 12.0@188 ehk auto parim aeg ja lõppkiirus.
Siiski jäi ka Oldsi rõõm suhteliselt üürikeseks, finaalis tuli vastu võtta kaotus Hannu Helmani Corvette'ilt, millest oli pikemalt juttu Utti artiklis. Vette tegi ka päeva parima tulemuse, jõudes üheksatesse ajaga 9.852@227.85. 60-jala ajaks tolles stardis oli 1.736.
 

Tulemused
 

Altpoolt leiab kahe suurema võistlusklassi kvalifikatsioonitulemused, RT on reaktsiooniaeg (kuna tegu oli kvalifikatsiooniga, siis ei pööranud juhid sellele erilist tähelepanu ja aja sai kätte ka punase tulega, s.t. alla .500 reaktsiooniga), 60ft on kuuekümne jala aeg, viimased kolm veergu on distantsi läbimise aeg, lõppkiirus ja juhi nimi.

 
           
  Auto (üle 6 liitri) RT 60ft ET Kiirus Juht
1. Chevrolet Corvette '72 1.054 1.792 10.440 223.60 Hannu Hellman
2. Oldsmobile 442 '65 1.170 2.028 11.122 215.57 Juha Kauppinen
3. Chevrolet Camaro '67 0.538 2.030 11.569 176.47 Esa Korhonen
4. Plymouth Valiant '73 0.663 1.992 11.731 194.59 Olli Rämä
5. Dodge Challenger 0.861 1.975 11.913 187.50 Arto Häkkilä
6. Dodge Dart GT 0.154 2.013 12.060 169.81 Petri Seppälä
7. Chevrolet Corvette 0.758 2.039 12.084 190.48 Timo Juvonen
8. Vauxhall 0.577 2.400 12.150 205.71 Kalle Oksanen
9. Pontiac Firebird 0.708 2.137 12.198 179.10 Jyrki Laakso
10. Dodge Dart 0.611 2.093 12.624 173.91 Harri Elokivi
11. Chevrolet Chevelle 0.875 2.227 12.851 173.91 Pekka Linnamäki
12. Dodge Coronet 0.852 2.145 13.037 174.76 Jouni Kivirasi
13. Plymouth Satellite 0.633 2.118 13.385 162.16 Jori Eevala
14. Plymouth Barracuda 0.626 2.420 13.390 169.81 Rainer Westerholm
 
           
  Auto (4-6 liitrit) RT 60ft ET Kiirus Juht
1. Plymouth Valiant 0.964 1.798 10.545 211.76 Juha Isokivijärvi
2. Plymouth Valiant 0.575 1.840 10.981 204.55 Kalle Mannerkoski
3. Chevrolet Camaro 0.817 2.055 11.610 193.55 Janne Söderqvist
4. Chevrolet Nova 0.691 1.962 12.007 184.62 Jami Kasurinen
5. Ford '34 1.029 1.933 12.335 175.61 Jukka Tukiainen
6. Ford Maverick 0.683 2.269 12.608 182.74 Juho Yijälä
7. Chevy II 0.657 2.072 12.974 171.43 Pertti Laakso
8. Chevrolet Malibu 1.082 2.116 12.992 170.62 Jussi Tukiainen
9. Chevrolet Nova 0.666 2.060 13.266 165.14 Jouni Kauppinen
10. Plymouth Valiant 0.462 2.579 14.841 154.51 Jarkko Oksanen
 

Veel pilte
 

Allpool siis veel paar vaatepilti, mis rohkem silma hakkasid (klikka pildil, et näha suuremat ja kvaliteetsemat pilti):

 
Ilus Firebird kumme soojendamas. Tagumisel rajal Vauxhall, millel siis kah ilmselt miski üle 6-liitrine jõuallikas kapoti all.
Olds 442 burnouti tegemas...
...ja vaade sama auto mootorile.
Ja ega 4-6 liitriste klassis nõrgemad burnoutid polnud.
Veel üks pilk Burnout Party kiireimale.
See '70 Dodge Challenger, mis 440 Six-Packi jõul liigub, on kah tuttav juba Hyvinkäält.
Kahe eelmise pildi autod stardis. Suurel pildil on hästi näha, kuidas Corvette stardis ketsi kortsu lükkab.
Pildil näha 'jõulupuu' ja sellest päris hea kiirendusega mööda sööstev 454 Vette.
Kohale jõudes torkas silma selline asi, mis vaatamiseks välja pandud, juures olnud paberilt võis lugeda, et tegu oli '97 Dodge Avenger Pro Stock-autoga, mille 500 CID mootor annab 1240 hj ja parim aeg veerandmiilil 7.12@311 km/h.
Parklas tiirutades jäi silma see kollane '67 Ford Mustang GT Fastback.
Parklas paiknes ka see kena must big-block Vette.
Sellelt pildilt saavad aga vastuse kõik need, kes on alati tahtnud näha, millised C3 Vette esituled tegelikult on. Ilus lahtine masin osales Streetman klassis, kus sõitis välja 14.546@152.54.
Üritusel liikus ka Cobra kloone, seegi auto osales Streetman klassis.
Ka see '58 Impala osales Streetman klassis, tulemuseks suure ja vanema auto kohta päris hea 15.195@148.15.
50-ndate lõpu Cadillaciga küll rajale ei mindud, aga kohalesaabumiseks igati soliidne vahend.
Veel üks pilt nitrot kasutanud Dodge Dartist.
Lõpetuseks on siin näha, kuidas väljalase murul vedeleb. Lootuses, et auto ilma selleta võimsam on. Noh, valjem kindlasti.
 

Kokkuvõtvalt Hyvinkää ja Utti kiirendusvõistlustele väga sarnane üritus, kus paljud autod juba nimetatud võistlustelt tuttavad, aga leidus ka uut ja huvitavat. Oma autot võib katsetada vabalt ükskõik millisel nendest kolmest üritusest, lähtuvalt aja, koha ja ilma sobivusest.

 
 
muskelautod | kiirendusvõistlused | tehnika | üritused | autoesitlused | foorum | sõnastik | kalkulaatorid
tqhq'st | sisukaart | e-mail
© tqhq.ee 2000 - 2017. Loe meie materjalide linkimisest ja kopeerimisest.